Seat Mii electric, eli miksi maksaisit autoilusta liikaa?

Seat toi itsensä kertaheitolla Suomen sähköautomaailman keskipisteeksi, kun se yllättäen aloitti Mii electric-täyssähköautonsa myynnin hintaan 15 989 euroa, sisältäen toimituskulun. Hinnassa on mukana Suomen valtion ja Seatin 2 000 + 2 000 euron hankintatuet, joista jälkimmäisen saa 31.12.2019 mennessä tilattuihin autoihin.

Erityistä tässä on se, että mitään laajamittaista konseptimalleilla kiusoittelua tai muita hölmöjä "sitten joskus" -lupauksia ei tehty. Auto tuotiin heti myyntiin, se maksaa tämän verran ja asiakastoimitukset alkavat keväällä 2020. Hyvä Seat!

Seat Mii electric on pieni kaupunki- ja taajama-auto

Auton speksit kuuluvat seuraavasti:
  • WLTP-range: 259 km
  • Kiihtyvyys 0-50 km/h: 3,9 sek
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,3 sek
  • Huippunopeus: 130 km/h
  • Teho: 61 kW
  • Vääntö: 212 Nm
  • Akkukapasiteetti (netto): 32,3 kWh
  • Paino tyhjänä: 1 160 kg
  • Leveys: 1 645 mm
  • Korkeus: 1 481 mm
  • Pituus: 3 556 mm
  • Kulutus (seinästä): 14,4 kWh/100 km
  • Kulutus (akusta): 12,4 kWh/100 km
  • Lataus (AC): 7,4 kW / 2x16 A kaksivaihelaturi
  • Lataus (DC): 40 kW CCS-pikalataus
(Tiedot vaihtelevat netissä vähän lähteittäin, joten en mene 100% takuuseen kaikesta)

Käydään lyhyesti läpi, mitä nämä speksit tarkoittavat.

Range: Arviolta turvallinen range lienee 200 kilometrin luokkaa, mutta tämä päästään todentamaan vasta tosielämän testien valmistuttua.

Kiihtyvyys: Sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan heti nollasta lähtien, mutta se alkaa usein hiipua lähestyttäessä suurempia nopeuksia. Seat Mii electric vaikuttaisi olevan auto, jossa tämä ilmiö tapahtuu erityisen voimakkaasti. Jos siis odotat, että autolla olisi nopeaa ja kätevää ohittaa 100 km/h alueella, tulet pettymään. Sen sijaan kaupungeissa ja taajamissa auto on taatusti äärimmäisen näppärä. Bensaversio kiihtyy Mii electriciä hitaammin nollasta sataseen (13,9 sek), joten tuskin silläkään yhtään mieluummin rekkoja ohitellaan.

Mitat: Erityisen ilahduttava on auton paino, joka on saatu pidettyä kurissa. Myös auton korkeus yllättää positiivisesti, mikä takaa riittävän päätilan useimmille. Autossa on kaksi ISOFIX -paikkaa takana, jolloin se toiminee hyvin myös lapsiperheen kauppakassina.

Kulutus: Auto kuluttaa arvatenkin kesämittauksella hyvin vähän, mutta hieman ihmettelen tuota lataushäviöt sisältävää kulutuslukemaa seinästä. Näiden erosta voi laskea, että latauksen hyötysuhde olisi vain 86 %. Korealaiset täyssähköautot pääsevät usein yli 90 % lukemiin. Tosielämän testejä odotellessa.

Muita huomioita: Akussa ei tietääkseni ole jäähdytystä, mutta uskonpa, että tällä autolla ei juuri tehdä yli yhden pikalatauksen vaativia ajomatkoja. VAG-konsernin jäähdyttämättömät akut (mm. VW e-Golf) myös kärsivät vähemmän pikalatauksen hidastumisesta, eli ns. #rapidgate:sta, kuin vaikka oma Leafini.

Kannattaa myös selata läpi, mitä vakiovarusteita autossa tulee, sekä lisävarustelista. On positiivista, että type 2 -kaapeli tulee vakiovarusteena mukana. Lisäksi silmään pistää sukolaturin varsin edullinen hinta 174 euroa.  Mukavuus- ja käytettävyyspaketit ovat myös sen verran edullisia, että ainakin ne kannattaa ottaa.

Kustannukset ja vertailu polttomoottoriin

Auto maksaa mainitut 15 989 euroa ja vastaava bensaversio 14 860 euroa eli noin 1 100 euroa vähemmän. Seat antaa täyssähköversiolle mukavan 5 vuoden / 100 000 km takuun ja 8 vuoden / 160 000 km akkutakuun. Molemmat ovat varsin hyvin mielenrauhaa tuovia etuja.

En löytänyt tietoa Seat Mii electricin huolto-ohjelman hinnoittelusta, mutta käytän identtisen VW e-Up! -täyssähköauton ja sen bensaversion lukemia. Esimerkkilaskelmassa otin huolenpitosopimuksen pituudeksi 6 vuotta / 150 000 km.

Auton virallinen kulutuslukema on 14,4 kWh/100 km seinästä mitattuna, mutta pyöristän sen näissä laskuissa ylöspäin 15 kWh/100 km arvoon. Bensaversiolle käytän vertailulukemaa 5,5 l/100 km.

Huom: Jos talvi ja erityisesti ulkosäilytys otettaisiin tarkemmin huomioon, lukemat itse asiassa parantaisivat täyssähkömallin taloudellista etumatkaa. Eli jos bensaversion talvikulutus olisi litran suurempi 6,5 l/100 km, sen lisäkustannus olisi 1,60 euroa ja vastaavasti jos täyssähköversion kulutus olisi talvella 5 kWh suurempi eli 20 kWh/100 km, olisi tuo suhteellisesti suurempi kulutus kuitenkin vain 0,60 euron arvoinen. Täyssähkömalli saisi siis yhden euron / 100 km lisäetua talvella.

Jollain tasolla toki tulisi laskea myös mahdollisen esilämmityksen sähkönkulutus mukaan bensaversiolle, mutta tämä menee monimutkaiseksi. Todelliset vertailulukemat saisi vain siten, että autoja käyttäisi identtisissä olosuhteissa ja identtisillä matkoilla vuoden ympäri.

Sitten itse laskelmiin. Tässä laskelmassa autolla ajetaan 160 000 km / 6 vuotta, sillä huolenpitosopimusta ei saa tätä pidemmälle ajalle ja akkutakuu raukeaa noilla kilometreillä. Viimeinen huolenpitosopimuksen huolto tehdään siis sopimuksen päättyessä 150 000 km kohdalla ja seuraavaa ei ehdi tässä tapauksessa tulla.

Taulukkomuodossa laskelma näyttää tältä:

Laskelma käyttökustannuksista, pois lukien vakuutukset

Seat Mii electricillä säästät siis kuuden vuoden / 160 000 km aikana kolme neljäsosaa auton ostohinnasta!

Lisäksi on merkille pantavaa, että täyssähkömallissa tulee tavallaan etäkäyttöinen "webasto", sillä autossa on vakiovarusteena Seat Connect -etäkäyttöpalvelut, jolla auton voi esilämmittää puhelinsovellusta käyttämällä. Tälle voinee laskea helposti yli tuhannen euron arvon, joka jo itsessään kumoaa bensa- ja täyssähköversioiden hintaeron.

Yhteenveto

Täyssähköversion ollessa vain hieman yli tonnin bensaversiota kalliimpi, on tässä tapauksessa valinta päivänselvä asia. Vaikka joutuisit joskus harvemmin tehtävällä pitkällä reissulla pikalataamaan autoa ja siten viettämään 40 minuuttia laturilla, korvautuu tämä ajanhukka kevyesti rahallisella säästöllä, joka käyttökulujen pienentymisestä tulee.

Voidaan myös sanoa, että mahdollisen pikalatauksen ajanhukka korvautuu sillä ajansäästöllä, minkä saat arjen ajoissa, kun kotilatauksen ansiosta lähdet joka aamu liikkeelle täydellä akulla, käymättä polttoaineaseman kautta.

Kommentit

  1. Itsellä on SEAT Mii electric käytössä.

    Pisin matka joka tehty 320km
    Pikaladattiin pari kertaa eikä kyllä huomattu mitään hidastumista tms.

    AC laturi 3x16A eli 11kw.
    Regenerointi onnistuu myös tuolla 40kw teholla, joten B asennossa ei jarrupolkimeen juuri tarvitse koskea.

    Vielä yksi pointti bensa autoon verrattuna tämä on NS. Automaatti vaikka ei siinä ole kuin alennus hammaspyörä.
    Ei siis vaihdelaatikkoa.

    Auto kulkee GPS mukaan tuon 130kmh mittari näyttää melkein 140kmh eikä ole mitään tuskaa saavuttaa tuota rajoitusta. Pääsee rekkojen ohi. Kaupunki ajossa kaikki muut pyörii jaloissa on se niin hätänen lähtemään valoista.

    Ei sitä helpolla manuaali bensaan tule siirtymään tämän jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seat Mii Electricin, kuten VW e-Upin ja Skoda citigo iv:n Type2 laturi on kylläkin 2x16A eli 7,2kW ja CCS DC laturin maksimi input on 40kW. Ainakin minun kolmen viikon vanhassa e-Upissa on näin.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Kuluvatko tiet enemmän sähköautojen vuoksi?

Kaksivuotias Nissan Leaf 40 kWh