Matka Joensuuhun täyssähköisellä Kia e-Nirolla tai Hyundai Konalla

Tekniikka&Talouden toimituspäällikkö Harri Junttila otti kirjoituksessaan kantaa täyssähköautoiluun ja lupasi, ettei aio koskaan ostaa täyssähköautoa: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/en-aio-ostaa-koskaan-tayssahkoautoa-tassa-syy-6756965

Junttilan kirjoitus kertoo siitä, että täyssähköautolla ajamisesta on yleisesti vielä kovin vähän kokemusta, myös tekniikan alan ihmisillä. Kirjoituksessa mainittu matka mökille Joensuuhun kun ei ole mikään syy siihen, että esimerkiksi Kia Niron kohdalla kannattaisi tyytyä ladattavaan hybridiin täyssähköisen sijaan.

Helsinki-Joensuu-Helsinki täyssähköautolla Mikkelin kautta


Otan esimerkin, miten ajaisin hänen saappaissaan Joensuuhun täyssähköisellä Kia e-Nirolla. Sen talvikantama maantieajossa kaksinumeroisissa pakkasissa on noin 330 km. Helsingistä Joensuuhun matkaa on 440 km, joten välilataus tarvitaan.

Reissu sujuisi näin: Aja jollekin Mikkelin kolmesta pikalaturista (ABC Pitkäjärvi, Lidl Urpola tai Motonet, ~230 km), tai sitten hieman pidemmälle ABC Juvalle (270 km) tai Jari-Pekka Joroisiin (301 km). Pidä puolen tunnin lataustauko millä tahansa näistä viidestä ja jatka sitten mökille Joensuuhun. Mökillä on oletettavasti sähköt ja ulkopistorasia, josta saat auton akun takuuvarmasti täyteen tavallisen mökkireissun aikana, vaikka käyttäisit hitainta 8 ampeerin latausvirtaa.

Sitten varsin yllätyksettömälle paluumatkalle. Aja mökiltä jollekin Mikkelin kolmesta pikalaturista (~210 km) tai ABC Kuorttiin (269 km) tai Heinolan Lidliin (304 km). Pidä puolen tunnin lataustauko millä tahansa näistä viidestä ja jatka kotiin.

Eikä pikalatureiden sijainteja nykyään tarvitse itse pähkäillä, siinä auttaa esimerkiksi PlugShare, josta löytyy erinomainen appi myös puhelimeen. Reitin suunnittelu näyttää tältä, oranssit merkit matkan varrelta löytyviä pikalatureita:

Pikalaturit Helsinki-Joensuu välillä ajettaessa Mikkelin kautta

Mainittakoon, että lisäksi Joensuusta löytyy kolme pikalaturia, mutta ne ovat tässä kartassa purppuran määränpää-merkin takana.

Eikä tässä vielä kaikki. Tällainen matka on ihan jo vaihtelunkin vuoksi joskus tarve ajaa muuta reittiä. Miten se sujuisi ajettaessa vaikkapa Lappeenrannan kautta?

Helsinki-Joensuu-Helsinki täyssähköautolla Lappeenrannan kautta


Tämäkään 456 kilometrin mittainen reitti ei tuo täyssähköautolle kunnon haastetta. Homma menisi näin: Aja Lappeenrannan K-Citymarketiin tai ABC Viipurinporttiin (~225 km) tai ABC Imatralle (257 km) tai Parikkalan ABC Särkisalmelle (325 km). Lappeenrannan K-Citymarketissa on kaksi pikalaturia, joten tälläkin reitillä pääset valitsemaan viidestä laturista.

Toki rehellisyyden nimissä tuo ABC Särkisalmi on hieman kaukana, ei välttämättä auton kantaman puolesta vaan matkustajien; yksikään useamman hengen seurue ei nimittäin istu neljää tuntia putkeen autossa.

Paluumatkan varmasti jo arvaatkin. Imatran ja Lappeenrannan neljän laturin lisäksi vaihtoehtona lataustauolle on myös kolme pikalaturia Kouvolassa, noin 317 - 327 km ajomatkan päässä Joensuusta. Mutta tähän pätee sama epäilys kuin menomatkalla Parikkalan suhteen; ensimmäinen tauko tullee muista syistä jo aiemmin.

Tässä vielä reitin pikalaturit kartalla:

Pikalaturit Helsinki-Joensuu välillä ajettaessa Lappeenrannan kautta

Jos terveydestään välittää, niin useampikin tauko on hyvästä. Auton puolesta taas ei ole juurikaan väliä, pitääkö kaksi vartin lataustaukoa vai yhden puolen tunnin tauon.

Lopuksi, tällä noin 900 km reissulla jättää tupruttamasta taivaalle yli sadan kilon edestä CO2-päästöjä, kun valitsee bensiinin sijasta sähkön.


Tuukka Heikkilä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Sähköauton akun esilämmitys kolmella tavalla toteutettuna

Kaksivuotias Nissan Leaf 40 kWh