CCS ja/tai CHAdeMO?

Kun puhutaan julkisista latauspisteistä, niin Pohjoismaissa on olemassa kaksi kilpailevaa standardia pikalataukseen - CCS ja CHAdeMO. Tällä hetkellä ainakin Suomessa käytännössä kaikki julkiset latauspisteet tukevat molempia standardeja. Olen usein kuullut kysymyksen, että emmekö voisi päättää vain yhdestä standardista, jota kaikkien on tuettava?

Edelliseen kysymykseen sanottakoon, että olin myös itse aiemmin vahvasti pelkän CCS:n kannalla. Ja yksinkertaisesti siksi, että samassa liittimessä on kaikki lataustavat aina yksivaiheisesta AC-latauksesta jopa 350 kilowatin DC-lataukseen. Siitä huolimatta on todettava, että vielä tänäkin vuonna 2017 sähköautoilijoilla on ollut ihmeen paljon ongelmia CCS-lataamisen kanssa, mikä on nähtävissä Sähköautot - Nyt! -ryhmän keskusteluista Facebookissa. Myös itse koeajaessani uutta e-Golfia ensimmäinen pikalatausyritys epäonnistui. CHAdeMO onkin vielä toistaiseksi luotettavampi, sen olen todennut myös käytännössä, sillä noin 200 pikalatauksestani jokainen* on onnistunut. Pikalatauksen luotettavuus tulisikin olla prioriteettien kärjessä alan toimijoilla, jos sähköautojen haluaa yleistyvän.

Kesällä 2016 CHAdeMO association ilmoitti parannuksista standardiin, joka mahdollistaa 150 kW lataustehon. CHAdeMO myös tukee kaksisuuntaista sähkönsiirtoa (vehicle-to-grid, V2G). Viimeksi mainittu on ollut jo pidempään mahdollista Japanissa, jossa tavallinen omakotitaloasuja voi käyttää sähköautoaan kotinsa varavoimana sähkökatkon aikana. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia myös uutta mökkiä suunnitellessa, jossa sähköautoa voisi käyttää virtalähteenä mökin laitteille ja näin välttää kokonaan investoinnin sähköliittymään. Kirjoittanen tästä lisää tulevaisuudessa, kun suunnitelmani ovat pidemmällä.

Palatakseni otsikkoon, en halua leimata itseäni CHAdeMO-lähettilääksi, sillä tottakai yksi ainut latausstandardi olisi ollut paras ratkaisu ja CCS on toimiessaan erinomainen sellainen. Mutta ei tämä kahden pikalaturin tilanne nyt niin iso ongelma mielestäni ole; onhan bensapumpullakin yleensä isompi valikoima (95E, 98E, Diesel, E85 jne.) ja kaikki eri pistooleista. Sähköautojen eduksi laskettakoon myös se, että "väärän sähkön tankkaaminen" ei ole mahdollista.

Rohkenen väittää, että CCS ja CHAdeMO tulevat molemmat olemaan kanssamme vielä pitkään, eli kahden standardin maailmaan kannattaa vain sopeutua. Onneksi kuitenkin Type 2 näyttäisi muodostuvan yhdeksi ainoaksi hitaamman latauksen standardiksi Euroopassa. Tämä on mielestäni iso voitto sähköautoalalle. Toivottavasti tulevaisuudessa julkisilla latauspaikoilla yleistyvät myös kiinteät Type 2 -kaapelit. Se olisi suuri parannus latauksen sujuvuuteen. Tämän voi helposti todeta sulloessaan kuraista kaapelia räntäsateessa auton takakonttiin.


* en ole kokeillut ladata pikalatureilla, jotka olen etukäteen tiennyt vikaantuneiksi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys