Ylioppilasjuhlat Lempäälässä

Pitkän tauon jälkeen on aika jälleen kirjoittaa elämästä uuden Leafin kanssa. Juttua on ollut vaikea keksiä, sillä Sähköautoilevaa motoristia lainatakseni, kaikki vaan toimii ja Leafilla on ollut todella mukava ajaa. Kilometrejä on minulla tullut reilussa kolmessa kuukaudessa 5 500.

Kesäkuun ensimmäisenä lauantaina lähdimme puolisoni kanssa Lempäälään ylioppilasjuhliin. Matkaa oli edessä noin 165 km suuntaansa eli mitään haastetta tämä ei Leafille asettanut. Päätin kuitenkin lisätä vaikeuskerrointa tavallista reippaamman matkanopeuden avulla. Tiedossa oli myös lievää vastatuulta, mikä aiheutti oman lisänsä.

Lähtötilanne. Akun lämpötila hieman alle puolivälissä.

Lähdimme ajamaan Kehä 1:n kautta Tampereen moottoritielle, jota ajettiin pääosin 110 km/h auton mittarin mukaan. Tällä nopeudella rekkojen ohitus on sujuvaa eivätkä bussitkaan liimaudu puskuriin.

Hieman yli puolessavälissä akkuun oli tullut kuluttavan ajon myötä lämpöä yksi pykälä lisää. Ei paha, sillä tiesin aiemmista kokemuksista, että näillä lämmöillä pikalataus onnistuu vielä täydellä teholla.


Akun lämpötila nousi noin 80 km kohdalla

Ajoin 110 km/h nopeutta Toijalan ABC:lle, jossa täydensimme hieman kevyeksi jäänyttä aamupalaa. Kulutus oli korkeahko, mutta toisaalta Tampereen suuntaan tämä on odotettavaa, sillä lievän vastatuulen lisäksi myös korkeus merenpinnasta on suurempi.


Akun lämpötila oli Toijalassa puolessavälissä.

Mainittakoon, että tarkistin kyllä matkalla, että Toijalan pikalaturi oli vapaana. Pieni pelko tässä silti on joka kerta, kun ohittaa Hämeenlinnan ABC Tiiriön pikalaturin, että ehtiiköhän joku tällä välillä varaamaan Toijalan laturin itselleen. Isommassa 40 kWh akussa oli tässä tapauksessa kuitenkin se ratkaiseva etu, että vaikka Toijalan pikalaturi olisikin ollut poissa pelistä, olisimme silti päässyt perille kohteeseen, jossa on mahdollisuus hidaslataukseen. Siltikin, innolla odotan sitä hetkeä, kun pikalatureita alkaa olla enemmän kuin se yksi ainoa kappale asemaa kohden.



Keskimääräiseksi lataustehoksi muodostui noin 43,8 kW

Tässä pysähdyksessä emme siis odottaneet autoa, vaan söimme pikaisesti ja jatkoimme matkaa.

Akku oli lämmennyt kuluttavan ajon sekä pikalatauksen johdosta.

Lämpötila akussa oli jo korkeahko, mutta toisaalta en muuta odottanutkaan näillä ajonopeuksilla. Eikä se varsinaisesti auta asiaa, että auto on täysin musta ja seisoi auringonpaahteessa koko latauksen ajan.

Mittari nollattu Toijalassa. Loppumatka juhlapaikalle oli moottoritien lisäksi myös taajama-ajoa, mikä näkyi pienempänä kulutuksena.

Perillä Lempäälässä akun lämpötilamittari näytti samaa lukemaa kuin Toijalan pikalaturilta lähdettäessä. Tämä ei ollut iso juttu, sillä virtaa oli ihan mukavasti ja juhlien ajan auto sai seistä varjossa, jossa se samalla latautui hitaasti 8 ampeerin sukolaturilla. Mahdollisuus olisi ollut myös 16 ampeerin virtaan punaisesta voimavirtapistorasiasta, mutta mietin tilannetta, että juhlien vuoksi päällä voi olla samanaikaisesti kaksi kahvinkeitintä (2x800 W), vedenkeitin (2 000 W), liesi+uuni+mikroaaltouuni (~1800 W yhdelle vaiheelle), mikä voisi tarkoittaa hyvin karkeasti 5,4 kW tehoa yhtä vaihetta kohden, eli yli 23 ampeerin virtaa! Lisäksi vielä muut kodin sähkölaitteet, joista en tiedä. Tähän kun lisättäisiin 16 ampeerin jatkuva sähköauton latausvirta (jos se osuisi samalle vaiheelle), niin tavallinen 3x25 ampeerin pääsulake ei välttämättä kestäisi.

Tällä haluankin sanoa, että sähköauton latausta suunniteltaessa kannattaa harkita talon muiden kuormien uudelleenryhmittelyä siten, että sähköautoa yksivaihesesti ladattaessa kyseinen vaihe ei ylikuormitu.

Juhlien päätyttyä tottakai piti tarjota mahdollisuus koeajolle, mihin kului hieman virtaa sekä reipas kiihdyttely taatusti nosti akun lämpötilaa hitusen. Eipä lämpö silti hälyttävällä tasolla ollut, kun lopulta lähdimme paluumatkalle. Päätimme lopulta pitää pienen pysähdyksen jälleen kerran ABC Toijalassa, jossa otimme kauniin kesäpäivän ja juhlissa rehkimisen kunniaksi jäätelöt.

Akun lämpötila juhlista Lempäälästä Toijalaa kohti lähdettäessä.

Jälleen ABC Toijalassa. Ajoin tällä kertaa moottoritietä pääosin 100 km/h mittarinopeutta, mikä näkyi selvästi alempana kulutuksena.

Toijalan laturin hinnoittelu on valtaosin energiaperusteinen, minkä vuoksi latauksen hidastuminen ei ole niin suuresti harmittava asia kuin minuuttiveloitteisissa latureissa. Arvioin myös matkalla, että akkua olisi Toijalassa alle 60 %, joten pääsisin näkemään, millä teholla auto lataa suurimmillaan tässä lämpötilassa. Uusi Leafhan alkaa pudottamaan latausvirtaa maksimista noin 60-65 % varaustason kohdalla.

Latausteho lämpimällä akulla oli noin 30,3 kW

Lataustehosta oli hävinnyt vajaa kolmannes. Toisaalta tämä lataus ei ollut millään tavoin tarpeellinen, vaan jatkoimme matkaa heti jäätelöt syötyämme. Jos olisimme pysähtymisen sijasta jatkaneet matkaa, akku olisi jäähtynyt lisää ajon aikana ja lataus olisi vastaavasti ollut nopeampaa.

Latauksen keskiteho oli 29,4 kW

Akun lämpötila oli taas noussut pykälällä.

Toijalasta lähdimme etelää kohti tällä kertaa 100 km/h mittarinopeutta, mikä edelleen riittää pitämään rekat poissa puskurista. Varsinkin täysperävaunulliset rekat kyllä ohitin kiihdyttämällä 120 km/h nopeuteen, vasemman kaistan kuskien hermojen säästämiseksi. Kulutus ja akun lämpötila pysyivät ennallaan.






Lämpötila pysyi ennallaan.

Saavuimme Konalaan 1,5 tunnin ajon päätteeksi. Keskikulutus oli mielestäni todella maltillinen, mutta mainittakoon, että samalla lievä vastatuuli oli vaihtunut lieväksi myötätuuleksi. Akku olisi hyvin riittänyt kotiin asti, mutta halusin käväistä pikaisesti matkan varrella testaamassa latausnopeutta.

Latausteho oli noin 25,8 kW alussa

Ja lähes saman verran, noin 25,9 kW latauksen lopussa.

Keskimääräinen latausteho oli niin ikään 25,9 kW.

Akun lämpötila pysyi latauksen ajan ennallaan.

Konalasta lähdimme vielä kotiimme Espooseen, enkä nollannut kulutusmittaria. Olisin odottanut kulutuksen nousevan, sillä satuimme aika pahasti punaiselle linjalle eli pysähtymään lähes kaikkiin valoihin matkan varrella. Keskikulutuksen sijasta tämä kova kiihdyttely näkyikin akun lämpötilassa, joka oli kotipihaan päästyämme noussut vielä pykälällä Konalaan verrattuna.

Keskikulutus ABC Toijalasta Konalan kautta kotiin

Akun lämpötila nousi kiihdyttelyjen myötä vielä pykälällä.

On aivan selvää, että tästä eteenpäin pikalataukset olisivat kiireiselle jo turhauttavan hitaita. Toisaalta taas akkujen energialla olisi päässyt vielä noin 120 kilometriä, siis päivän jo ajetun 339 kilometrin lisäksi.

Meidän ajomme päättyi kuitenkin tähän ja akku pääsi jäähtymään yöksi. Seuraavana päivänä oli taas tiedossa ajamista, mutta akku oli jäähtynyt ennalleen ja siten valmis päivän koitoksiin:

Akun lämpötila seuraavana päivänä oli taas hieman alle puolenvälin, kuten näillä keleillä kuuluukin.

Nykyisellä kokemuksella sanoisin, että 100 km/h mittarinopeus on varsin hyvä kompromissi kulutuksen ja matka-ajan välillä. Akku ei pääse tällöin lämpenemään ajon aikana merkittävästi ja kulutuskin pysyy kohtuullisena. Toki pikalatauksen hidastuminen näkyi tehdyssä reissussa, mutta tämä taisi olla reilun kolmen kuukauden aikana toinen kerta, kun hidastumisen huomaan pidemmällä matkalla. Ensimmäisen kerran ollessa Vuokatin reissu pääsiäisenä. 

Lämpöongelma olisi todennäköisesti ollut pykälää pienempi, jos olisin ajanut 110 sijasta 100 km/h nopeutta Lempäälään. Lisäksi se, että olisin perillä saanut 8 ampeerin sijasta 16 ampeerin virtaa, olisi itsessään poistanut ongelman kokonaan, sillä pikalatausta ei tällöin olisi paluumatkalla tarvittu.

Lopuksi todettakoon, että Leaf ei ole kiireisen ihmisen auto. Toisaalta, jos pikalatauksen hidastumista ei lasketa, niin paljoa muuta valittamista en siitä löydä. Näin ollen, jos säännölliset reissut hoituvat täydellä akullisella ja korkeintaan yhdellä pikalatauksella (kesällä tarkoittaa 400-450 km edestä ajoa). niin tähänastisen kokemuksen perusteella en näe estettä edelleen suositella uutta Leafia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys