Enää kvartaali vuoteen 2019 - mitä on odotettavissa?

Syyskuu ja vuoden kolmas kvartaali ovat kohta ohi. Tähän mennessä olen ajanut 40 kWh Leafillani reilut 7 kuukautta ja 15 000 kilometriä. Jos kesäisen road tripin pikalatausten hidastumisia ei lasketa, niin muutoin auto on suoriutunut ajoista varsin hyvin. Pikalaturit ovat omalla kohdallani toimineet lähes täydellisesti ja suurempi akku antaa joka tapauksessa pelivaraa sen suhteen, että yhden laturin toimimattomuus ei matkantekoa pysäytä, vaan voit useimmiten ajaa seuraavalle laturille. Pohjoisemmassa Suomessa tilanne on toki edelleen toinen, ja niinpä vielä odotankin päivää, kun jokaisella valtateiden pikalatauspisteellä on vähintään kaksi laturia - kuten Norjassa jo nyt.

Leafit valtasivat Tampereen Rongankadun pikalaturin.

Kun katsotaan, mitä täyssähköautoja on juuri nyt ostettavissa, niin vuosi 2018 on ollut poikkeuksellisen hiljainen. Itse asiassa vuonna 2018 on tähän mennessä tullut Suomessa myyntiin vain yksi uusi täyssähköauto - Nissan Leaf 40 kWh. Useimmat alaa seuraavat odottavat toki Hyundai Konan ja Kia Niron täyssähköversioita myyntiin, ja ensiksi mainitun myynnin pitäisi alkaa loppuvuodesta Suomessa. On kuitenkin selvää, että valtaosa molempien edellä mainittujen valmistuseristä menevät Norjaan, sen verran mainioiksi ne ovat testeissä osoittautuneet. Sähköautojen saatavuus onkin edelleen iso haaste Suomessa ja siksi mm. veropolitiikan tulisi olla mahdollisimman suopea nollapäästöisiä ajoneuvoja kohtaan - ne kun menevät sinne, missä tahtotila tieliikenteen päästövähennyksille on olemassa muutoinkin kuin puheiden tasolla.

Hyundai Kona ja Kia Niro tulevat myyntiin samalla noin 64 kWh kapasiteetin akulla. Lisäksi molempien energiankulutus on todettu olevan erinomaisen pieni, joka on sähköautojen kohdalla elintärkeää. (linkit: Konan rangetesti ja Niron rangetesti)

Pieni kulutus on erityisen tärkeää juuri nyt Suomessa, sillä meillä kaikki pikalaturit ovat toistaiseksi 50 kilowatin tehoisia - rakenteilla on tätä kirjoittaessani vain yksi 100 kW pikalaturi Lohjalle. Hyundai Konan ja Kia Niron noin 13 kWh/100 km kulutus tarkoittaa, että keskimääräisellä 45 kW latausteholla (50 kW:n pikalaturista ladattaessa) niiden latausnopeus on noin 350 km tunnissa. Puolen tunnin pysähdyksellä saat siis noin 175 kilometriä lisää kantamaa. Sen sijaan oman Leafini suurempi 15 kWh/100 km kulutus ja pienempi noin 42 kW keskimääräinen pikalatausteho tarkoittaa, että latausnopeus on kohdallani 280 km tunnissa eli puolen tunnin pysähdyksellä saan 140 km lisää kantamaa.

Silti, jos asut omakotitalossa tai saat muutoin järjestettyä latausmahdollisuuden kotipihaasi, kaikki täyssähköautot omaavat saman kyvyn eli sen, että aina aamulla akku on täynnä. Tähän liittyykin seuraava huomioni - isosta akusta ei kannata maksaa, jos sitä ei käytä. Oletetaan, että oman Leafini turvallinen talvirange sekalaisessa ajossa on noin 200 km ja Konan/Niron 400 km. Viimeksi mainittujen hinnat tulevat varmuudella olemaan selvästi Leafia korkeammat. Ja jos päivittäiset ajosi ovat luokkaa 50-100 km, niin Leafin akussa on vielä mukavasti reserviä yllättäviä menoja varten, myös talvella.

Näin ollen todella moni pk-seudulla asuva voisi helposti elää arkensa uudella Leafilla. Jos ajot ovat vaikkapa 100 km päivässä, eli karkeasti 30 000 km vuodessa, niin Leafilla voi säästää 2 500 - 3 000 euroa vuotuisissa polttoainekustannuksissa. Kun lasketaan mukaan vielä pienemmät vakuutusmaksut ja verot, sekä huoltokustannukset, hommassa alkaa nopeasti olla järkeä. Vaikeampi on toki laskea euromääräistä arvoa sille, miten paljon mukavampaa ja puhtaampaa sähköautolla on ajaa. Erityisesti talvella on hyvä muistaa, että monille polttomoottoreiden haitallisille lähipäästöille ei ole raja-arvoja kylmällä. Tekniikan Maailman 4/2018 numerosta voi lukea lisää aiheesta ja miettiä asiaa talviaamun polttomoottorisavuja parkkipaikalla hengittäessä.

Lähivuosina odotettavaa on, että 100 kW ja sitä tehokkaammat laturit yleistyvät myös Suomessa, jolloin ne mahdollistavat jo mukavat matkanopeudet. Olettaen siis, että aiemmin mainituilla Konalla tai Nirolla et pääse täydellä akulla kohteeseesi, nimittäin molempien 400 km talvikantama on pidempi kuin monilla meistä yksikään säännöllinen autoreissu. Varsinkin useamman hengen seurueessa luonnolliset tauot tapahtuvat yleensä korkeintaan 200 km välein, jolloin auton voi laittaa lataukseen muiden tekemisten ajaksi. Jos käytössä on 100 kW laturi, niin saat ladattua noin 500 km tunnissa vauhtia, eli puolen tunnin tauolla lataat 250 km edestä kantamaa. Väittäisin, että tämä riittää mukavaan matkantekoon jo valtaosalle. Siis sen lisäksi, että arkiajot hoituvat yhdellä akullisella miltei kaikilla. 100 kW latureilla Hyundai Kona ja Kia Niro kykenevätkin suunnilleen samaan matkanopeuteen kuin yli tuplahintaiset Teslat superchargereineen, ja niiden omistajat ovat todistetusti pääpiirteittäin tyytyväisiä matka-ajojen sujuvuuteen.

Näin ollen, olemme mielestäni saavuttamassa sen pisteen, kun täyssähköautolla ajaminen on käytännössä yhtä mukavaa - tai jopa mukavampaa - kuin polttomoottoriautolla. Kiireiset myyntitykit ovat toki asia erikseen, mutta marginaalinen osa kokonaiskuvaa. Tässä kuvassa näen Suomen tieliikenteen hiilidioksidipäästöt, jotka saadaan pienentymään sähköisen liikenteen avulla. Siltä varalta, että se ei ole kaikille entuudestaan selvää, niin täyssähköauto on Suomessa erittäin tehokas tapa vähentää ilmastoa lämmittäviä CO2-päästöjä. Tämä ei vielä nykyäänkään ole yleistietoa, joten asia on syytä pitää esillä keskusteluissa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys