Mitä sähköautoilu maksaa?

Sähköautojen yleistymisestä puhuttaessa muistetaan lähes aina korostaa niiden korkeampaa hankintahintaa. Ja kyllähän täyssähköauto onkin keskimäärin vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi. Näin ollen, jos auto ostetaan vain pihaan koristeeksi, voi hintavertailun päättää tähän.

Mutta mikäli autolla on tarkoitus ajaakin, muuttuu tilanne ja vertailukohta käyttövoimien välillä. Mitä enemmän autolla ajetaan, sitä todennäköisemmin täyssähköauto on edullisin vaihtoehto. Tässä kirjoituksessa kerron yhden esimerkin, miten näin voi käydä.

Lähtötiedot


Omassa kahden aikuisen perheessäni pidetään yhtä autoa, jolle kilometrejä tulee vuosittain noin 25 000. Tämä toimikoon laskelman pohjana. Aiemmin lukema oli pienempi, mutta täyssähköautolla ajaminen on luonut aivan uudenlaisen himon kotimaanmatkailuun. Onpa sitä Norjassa ja Ruotsissakin tullut käytyä, ja koronapandemian laannuttua menen varmasti uudelleen.

Leaf 40 kWh:lla Norjassa Senjan saarella Fjordgård -nimisessä kylässä heinäkuussa 2019


Sivuhuomiona mainostettakoon kotimaan matkakertomuksiani, joista voit lukea esimerkiksi täältä ja täältä. Ja jos sähköjunaa ei lasketa, on sähköauto päästöttömin mahdollinen keino matkailuun. Jäävätpä lomailuun käytetyt rahatkin sitten pääosin Suomeen, eivätkä aurinkorannoille.

Takaisin laskelmaan. Vuotuisilla kilometreillä voidaan tarkastella autoille leasinghintoja. Otetaan esimerkkinä Autoverkkokaupan mainio #uusivuodeksi -kampanja, jossa nimensä mukaisesti saat uuden auton vuodeksi ilman jatkovelvoitteita. Autoille tarjotaan vakiona 15 000 kilometriä, jonka voi nostaa 25 000 kilometriin maksamalla perushinnan päälle +50 €/kk.

Valitsin vertailuun Hyundai Konan, joka on saatavilla bensiinimoottorilla ja täyssähköisenä. Näistä täyssähköinen malli on paremmilla varusteilla ja selvästi suorituskykyisempi, mutta toisaalta bensiinimoottorilla saat pidemmän ajokantaman. Kyseessä on hyvin pitkälti tarve- ja makuasia, miten paljon edellä mainitut vaikuttavat. Näitä autoja vertailtakoon tässä.




Eli jos valitset sopimukseen vuotuisia ajokilometrejä 25 000, ovat autojen hinnat 345 ja 445 €/kk.

Kulutukseksi lasken bensiinimallille mielestäni melko optimistisen 7 litraa satasella. Varsinkin pienessä pyörittelyssä ja moottoritiellä kulutus on helposti suurempi. Auton manuaalivaihteiselle versiolle saatiin tässä koeajossa jopa 8,5 litran kulutus. Tässä on syytä muistaa, että autojen kulutusmittareihin ei aina ole luottamista. Oikean tuloksen saa vain tankkauskuiteista ja ajokilometreistä laskemalla.

Mutta ei asia ole sähköautoillakaan suoraviivainen. Auton ilmoittamaan kulutuslukemaan tulee päälle ainakin lataushäviöt. Lisäksi esimerkiksi akun lämpöhäviöt ovat tavallisesti mittauksen ulottumattomissa, vaikkakaan niiden osuus ei yleensä ole kovin merkittävä. Yhtä kaikki, ainoa oikea kulutuslukema saadaan niin kutsutusti seinästä (eli latauspisteeltä) mitattuna. Arvioin Konan kulutukseksi 18 kWh/100 km, joka karkeasti ottaen vastannee auton ilmoittamana 16 kWh/100 km kulutusta. Kokemusten perusteella keväällä, kesällä ja syksyllä on varsin helppoa päästä selvästi tämän alle. Tästä voit katsoa esimerkkisuorituksen. Ja on tärkeää muistaa, että kaupunkiajossa sähköauton kulutus laskee, päinvastoin kuin polttomoottoriautolla.

Leasinghinnan ja käyttövoimakustannuksen päälle tulee vielä vakuutus, jota en lähtenyt laajemmin kilpailuttamaan, vaan valitsin Autoverkkokaupan sivuilta löytyvän vakuutuksen, joka antoi hinnaksi 64 €/kk bensiinimallille ja 78 €/kk täyssähkölle. Sitten vain excel käyntiin:



Bensa-Konan kustannus kaikkineen on 642 €/kk ja täyssähkö-Konan 568 €/kk, eli täyssähköllä ajat 74 €/kk halvemmalla! 

Tätä laskelmaa ei luonnollisesti kannata ottaa ainoana totuutena, vaan kannustan tekemään laskelman itse, oman ajotarpeesi ja autovalintasi mukaan. Voit myös hyödyntää Harri Salon tekemiä laskelmia. Tai Suomen ilmastopaneelin Autokalkulaattoria, josta saat arvion myös ajamisen hiilijalanjäljestä.

Erityishuomiona mainittakoon, että listahinta Konan bensiinimallille on 23 990 euroa ja täyssähköiselle 47 390 euroa (ilman hankintatukea). Eli vaikka autojen listahinnoissa on lähes kaksinkertainen ero, voi täyssähkö silti tulla edullisemmaksi! Vertailun täyssähköinen Kona on varustettu isommalla 64 kWh akulla ja parhaalla Style -varustelulla, joten halvempiakin malleja löytyy. Muiden varusteiden ohella sähkö-Konasta löytyvä puhelimen kautta toimiva Bluelink -etähallinta on ikään kuin etähallittava webasto, jota bensiinimallissa ei ole. Mainitsen tämän erityisesti siksi, että se on ihastuttanut monia täyssähköautoihin siirtyneitä.

Lisäksi kannattaa huomioida, että kookkaammilla ja siten enemmän kuluttavilla autoilla ero sähköauton eduksi on usein tätä vertailua suurempi. Tämä ero kasvaa myös silloin, jos ajat paljon kaupungissa tai moottoritiellä. Ja siinä missä bensiinin hinta tulee annettuna, voit sähkön hintaan vaikuttaa esimerkiksi yö- ja/tai pörssisähköä hyödyntämällä. Toisaalta, jos ajat paljon pitkiä matkoja pikalatausten varassa, on latauskustannuksia luonnollisesti nostettava. Mutta tälle vastapainona moni paikka tarjoaa asiakkailleen maksutonta latausta, mikä puolestaan laskee ajamisen kustannuksia.

Tämä Autoverkkokaupan kampanja on harvinaisen kätevä ja vähäriskinen mahdollisuus kokeilla, miten täyssähköauto omaan arkeen soveltuu. Ja useimmiten kokemukset ovat oikeinkin positiivisia, kuten esimerkiksi tästä videosta on havaittavissa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Kuluvatko tiet enemmän sähköautojen vuoksi?

Kaksivuotias Nissan Leaf 40 kWh