Opas sähköautoiluun leirintäalueilla

Sähköautojen yleistyessä puhutaan usein latausverkoston riittävyydestä. Suuren roolin varsinkin kotimaan matkailussa saavat maanteiden suurteholaturit - ja hyvästä syystä, sillä ne ovat korvaamaton osa sähköautoilun sujuvuutta.

Usein kuitenkin jää mainitsematta se tosiasia, että valtaosa sähköautojen latauksista tapahtuu pienehköllä teholla yksityisissä kiinteistöissä. Voidaankin sanoa, että suurinta osaa sähköautoilijoiden käyttämästä latausverkostosta ei ole merkattu julkisiin latauskarttoihin.

Ja kun pohditaan lomasesonkien mahdollisia latausruuhkia, on pidettävä mielessä, että suuri osa sähköautoilijoista pääsee lomakohteeseensa ilman välilatausta, kuten tästä kyselystä voi tulkita.

Osa sujuvaa lomareissua on myös mahdollisuus lähteä paluumatkalle täydellä akulla. Tämä hoituu yleensä helposti, jos kohteena on sähköistetty mökki tai muu erillistalo.

Asuinrakennusten lisäksi on olemassa harvoin mainittu kohde, jossa sähköauton lataus onnistuu: Leirintäalueet. Olen tätä kirjoittaessani ladannut autoa ainakin neljällä eri leirintäalueella ja joka kerta lataaminen on hoitunut sujuvasti. Kyseessä ei välttämättä ole sen kummempi sähkön käyttö kuin asuntoautoilla tai -vaunuillakaan, kunhan muistaa tietyt pelisäännöt. Alla muutama vinkki.

Sähköauton lataus leirintäalueilla


Latausta ja telttailua Hossan kansallispuiston leirintäalueella


1. Kysy latausmahdollisuudesta etukäteen


Leirintäalueelta kannattaa tiedustella latausmahdollisuutta jo reissun suunnitteluvaiheessa - paitsi, jos olet muuta kautta saanut tiedon, että sähköauton lataus on sallittua. Itse olen tähän mennessä saanut ladata jokaisella leirintäalueella, joista olen asiaa kysynyt. Lienee todennäköistä, että lataus on kaikilla leirintäalueilla mahdollista, ja lähitulevaisuudessa asia on niin normaali osa liiketoimintaa, että varmistusta ei tarvita.

2. Varmista, että leirintäalueella on tilaa ja saavu ajoissa


Leirintäalueelle kannattaa soittaa viimeistään saman päivän aamuna, kun sinne on matkustamassa. Mielessä kannattaa olla myös varasuunnitelma, sillä leirintäalue voi olla täynnä. Tai ainakin sen sähköistetyt paikat. Saapumalla ajoissa parannat mahdollisuuksiasi.

3. Kerro vastaanotossa, että haluaisit ladata sähköautoa


Vaikka olisit puhelimessa sopinut sähköauton latauksesta, kerro siitä vielä paikan vastaanottohenkilölle, sillä työntekijät voivat vaihtua ja kaikkia asioita ei muisteta merkata ylös.

4. Älä lataa ilman lupaa


Älä koskaan lataa sähköautoa kysymättä siihen lupaa! Siitä jää kyllä kiinni, sillä sähköauton latausjohto on helppo huomata. Usein sähköstä veloitetaan könttäsumma - tavallisesti 5 tai 6 euroa - joten älä pilaa omaa ja sähköautoilijoiden mainetta näin pienen säästön vuoksi. Jos tuolla maksulla lataat esimerkiksi 8 ampeerilla (eli 1,8 kW teholla) vaikkapa 18 tuntia (32 kWh), on sähkön kustannus 0,16 - 0,19 €/kWh - siis varsin kohtuullinen hinta.

5. Älä ota turhia riskejä sähköturvallisuuden kanssa


Vielä toistaiseksi leirintäalueilta harvoin löytyy varsinaisia sähköauton latauspisteitä, joten todennäköisesti joudut hyödyntämään muunlaista pistorasiaa. On velvollisuutesi valita turvallinen tapa ladata - leirintäalueen ohjeita noudattaen. Kannattaa myös ladata pienimmällä mahdollisella virralla, joka riittää tarpeisiisi. Aiheesta tarkemmin kirjoituksen lopussa.

6. Tunne autosi mahdollisesti aiheuttama melu


Olen aiemmin ollut telttailemassa Nissan Leaf 40 kWh -täyssähköautolla, joka on erittäin hiljainen latauksen aikana. Niin hiljainen, etten ole edes ajatellut asiaa.

Yllätyinkin melkoisesti, kun lähdin ensimmäistä kertaa telttailemaan Volkswagen ID.4 -täyssähköautolla. Vaikka latasin yksivaiheisesti pienehköllä virralla, auton sisäinen laturi tarvitsi kesäkeleillä jäähdytystä. Tästä aiheutuva ääni on maltillinen, mutta hiirenhiljaisella leirintäalueella se kuuluu muutaman metrin päähän. Asia on merkittävä, jos auton lähellä on muita majoittujia.

Tätä paljon pahempi yllätys voi tulla akun jäähdytyksestä. Mikäli olet ennen leirintäalueelle saapumista paahtanut pitkään moottoritiellä ja ulkona on kunnon kesähelteet, voi auton akku tarvita jäähdytystä vielä silloinkin, kun ajaminen loppuu. Tämä on erittäin tärkeää huomata, jos saavut leirintäalueelle myöhään illalla. Alla videolla esimerkki, kun kytkin Volkswagen ID.4:n lataukseen suoraan moottoritieltä tultuani.



Sähköturvallisuus ja sähkön riittävyys


Lopuksi vielä muutama sana sähköturvallisuudesta ja sähkön riittävyydestä. Tavallisia pistorasioita käytettäessä nyrkkisääntö on, että mitä suurempi latausvirta, sitä todennäköisemmin jokin menee pieleen. Jos siis käytettävissä on sähköauton lataukseen tarkoitettu eurooppalainen tyypin 2 pistorasia, käytä sitä. Tyypin 2 pistorasiat on suunniteltu kestämään jatkuvaa päivittäistä latauskäyttöä ja kokemusten perusteella ne sitä myös kestävät muita pistorasioita paremmin.

Tyypin 2 pistorasian suurin sallittu latausvirta kommunikoidaan suoraan sähköautoon taustalla olevasta latausjärjestelmästä, eikä lataajan siitä tarvitse huolehtia. Kyseessä on turvallisin tapa ladata, sillä tyypin 2 pistorasia mahdollistaa latausvirran rajoittamisen luotettavasti kiinteistön haltijan puolelta, sekä myös kuormanhallinnan käytön.

Viimeksi mainittu voi tarkoittaa käytännössä sitä, että leirintäalueen ollessa täynnä ja illan kokkailut sekä saunomiset meneillään, lataustehosi on puolet maksimista. Tämä tuskin muodostuu ongelmaksi, sillä ennen puolta yötä keittolevyt sammuvat, saunat menevät kiinni ja ladattavien hybridien akut ovat täyttyneet. Näin ollen täyssähköautot todennäköisesti lataavat yön yli täydellä teholla, kun kapasiteettia riittää. Samalla periaatteella kuormanhallinta toimii myös taloyhtiöissä.

Jos tyypin 2 pistorasiaa ei ole tarjolla, kannattaa valita niin kutsutusti järein käytettävissä oleva pistorasia. "Paremmuusjärjestys" tarkemmin alla kuvassa:

Pistorasiatyyppien "paremmuusjärjestys" sähköauton lataukseen


- Kolmivaiheinen CEE-pistorasia ("punainen voimavirtapistorasia") kestää jatkuvasti 3x16 A virran*, joka tarkoittaa 11 kW lataustehoa.
- Yksivaiheinen CEE-pistorasia ("sininen karavaanipistorasia") kestää jatkuvasti 1x16 A virran*, joka tarkoittaa 3,7 kW lataustehoa.
- Tavallisesta ulkopistorasiasta suositellaan ladattavan enintään 1x8 A virralla, joka tarkoittaa 1,8 kW lataustehoa.

*CEE-pistorasioista on olemassa myös suurempivirtaisia malleja, mutta ne ovat harvinaisia muualla kuin teollisuusalueilla. Kyseiset pistorasiat ovat myös kooltaan suurempia, joten niihin ei 16 A virran pistoke sovi suoraan.

Punainen ja sininen pistorasia soveltuvat siis pitkäkestoiseen lataamiseen täydellä virralla. Mutta vaikka itse pistorasia kestäisi, voi kiinteistön sähköjärjestelmässä olla pullonkauloja. Jos ei ole perehtynyt sähkötekniikkaan, saattaa yllättyä siitä tiedosta, että käytännössä joka talosta saa sulakkeet laukeamaan, kun kytkee suuritehoisen sähkölaitteen muutamaan pistorasiaan.

Joskus siihen riittää vain kaksi sähkölaitetta. Alla kuva eräältä leirintäalueelta:

Mahdollinen ylivirtatilanne eräällä leirintäalueella sekä lähempi kuva kyseisestä yhdistelmäpistorasiasta


Kuvassa on yhdistelmäpistorasia, jossa on kolmivaiheinen CEE-pistorasia sekä tavallinen ulkopistorasia. Tämä kahden pistorasian kokonaisuus kuitenkin kytketään 16 A sulakkeilla, joten mikäli jommastakummasta pistorasiasta otettaisiin täysi virta, ei toiselle pistorasialle jäisi yhtään kapasiteettia käytettäväksi.

Käytännössä on ihan mahdollinen skenaario, että sähköautoilija kytkee autonsa latautumaan täydellä 3x16 A virralla (11 kW teho) ja myöhemmin paikalle saapuu karavaanari, joka kytkee asuntoautonsa ulkopistorasiaan, jolloin sulakkeen 16 A virrankesto ylittyy. Tästä mahdollisesti seuraa sulakkeen laukeaminen, jonka jälkeen ihmetellään, miksi pistorasia meni pimeäksi. Voi kestää seuraavaan aamuun, että paikalle saadaan henkilö kytkemään sähköt takaisin.

Näin ollen suosittelenkin aina lataamaan pienimmällä mahdollisella virralla, joka riittää tarpeisiisi. Kuvan tapauksessa sähköautoilijalle riitti 3x6 A virta (4,1 kW teho), joten hän päätti ladata sillä. Näin sekä sähköautoilija että karavaanari saivat sähköä koko majoittumisen ajan.

Yhteenveto


Sähköauton lataaminen leirintäalueella on hyvä esimerkki jo olemassa olevan infran hyötykäytöstä. Vaikka teksti sisälsi paljon varoittelua, niin monet mainitut asiat koskevat kaikkea sähkönkäyttöä. Mikäli vietät leirintäalueella useamman kuin yhden yön, riittää pienikin latausteho akun täyttämiseen ajallaan.

Leirintäalueilla yöpyminen on mainio keino kotimaanmatkailuun ja Suomen kauniista luonnosta nauttimiseen. Listan leirintäalueista löydät esimerkiksi camping.fi -sivustolta.

Mikäli olet järjestämässä latausta jonnekin, kannattaa perehtyä myös SESKOn lataussuositukseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Seat Mii electric, eli miksi maksaisit autoilusta liikaa?