Ensipakkaset

Kuten aiemmin kirjoitin, en voi ladata autoa taloyhtiössäni. Moni saattaa pitää pähkähulluna ideana päästää sähköauto umpijäähän, mutta aion tulevana talvena todistaa huolen turhaksi. Kovat pakkaset odottavat vielä tuloaan, mutta itsenäisyyspäivän noin -5 C pakkaset antoivat hieman tuntumaa. Auto oli seissyt ulkona kolmisen päivää, joten kaikki sisuskalutkin olivat varmuudella jäässä.

Päätin lähteä käymään läheisellä ABC:lla, jonka yhteydessä on 24/7 auki oleva S-Market. Laitoin normaalisti puhelimesta esilämmityksen noin 10 minuuttia ennen lähtöä päälle ja auto olikin jälleen luotettavasti mukavan lämmin. Ei muuta kuin lumet pois ja menoksi. Kuten tähän mennessä aina, pakkaset eivät tuntuneet ajaessa yhtään missään ja regeniäkin oli yllättävän hyvin tarjolla.

Ajoin pikalaturin eteen ja painoin latausluukun avausnappia. Yllätyksekseni luukku näytti edelleen olevan kiinni, vaikka selkeästi kuulin avausmekanismin äänen. Hieman luukkua paineltuani totesin sen olevan jäätynyt. Eipä hätää, taskusta joku vähiten tärkeä kortti käteen ja varovasti latausluukun reunoja pitkin sisältä pahimmat jäät pois. Tällä kertaa luukku onneksi avautui hyvin pienellä vaivalla ja voimalla. Enemmän vääntöä operaatioon olisi saanut vaikkapa parkkikiekolla tai skraballa.

Luukun avauduttua laitoin sinisen CHAdeMO-pistokkeen kiinni. Pistokkeen normaalisti napsahtava lukitusmekanismi ei napsahtanut tuttuun tapaan, se oli siis jäässä. Mekanismin sai kuitenkin myös käsin siirrettyä "OK"-asentoon, kunhan pistoke oli pohjassa asti.

Mennessäni laturin näytölle yllätyin, kun se ei pyytänytkään tunnistautumista, vaan antoi aloittaa latauksen suoraan. Veikkaan kyseessä olevan Fortum C&D:n viimeaikaiset tietojärjestelmäongelmat, jolloin he ovat fiksusti ohjelmoineet laturin antamaan sähköä ilmaiseksi, jos tunnistusjärjestelmä ei toimi. Erittäin asiakasystävällinen ratkaisu ja pisteet siitä.

Minulla on aiemmilta talvilta kokemusta jäisen Leafin lataamisesta, joten osasin arvata, että reilun kilometrin ajon jälkeen akut ovat edelleen hyvin kylminä ja lataus siten hidasta. Litiumakut siis latautuvat kylmänäkin, mutta hitaammalla nopeudella. Nopeus hidastuu erityisen huomattavasti korkeammilla varausasteilla, noin 70% ylöspäin.

Jäinen akku lataa todella hitaasti.

Toki jos olisin tiennyt lähteväni vaikkapa reissun päälle, niin olisin voinut etukäteen heittää auton johonkin lähellä olevista latauspisteistä ja antanut lämmetä. Mutta hyvin onnistuu myös se, että lähtee vain liikkeelle, sillä akku lämpeää ajaessa itsekseen. Jos oikein syväjäätyneellä autolla ajelee, niin ensimmäinen pikalataus on hyvä tehdä suhteellisen tyhjällä akulla. Tämä siksi, että akku ehtii lämmetä ajaessa pidempään, mutta myös siksi, että kylmä akku pikalataa parhaiten ollessaan suhteellisen tyhjänä. Tällöin suurempi latausnopeus myös lämmittää akkua nopeasti.

Kannattaa silti varautua siihen, että kaksinumeroiset pakkasasteet saattavat käytännössä estää latauksen yli 80 % tasolle, ainakin järkevässä ajassa. Tosin nämä kokemukset ovat Ekorentin pienempiakkuisista Leafeista. Nykyisellä menopelilläni todelliset koitokset ovat siis vasta edessä. Stay tuned.

Kommentit

  1. Ensipakkasista lähtien meillä on ongelmia akun kanssa. Joskus auto ei starttaa ollenkaan, ei myöskään valot toimi tai mikään muukaan. Veikkaan että akku siihen olisi vaihdettava. En muuten tiennytkään että suurempi latausnopeus lämmittää myös akkua nopeammin. Kaikkea sitä oppii. Kiitos tästä!
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys