Latauksen luotettavuudesta

Pitkin kohta päättyvää vuotta 2017 on Sähköautot - Nyt! -ryhmästä saanut lukea melko paljon kirjoituksia CCS-pikalatauksen ongelmista. Nämä eivät Leaf-kuskia toki kosketa, mutta siitä huolimatta jokainen tällainen tapaus heikentää sähköautoilun mainetta.

Tulin miettineeksi, kuinka monesti olen pikaladannut CHAdeMO:lla ja miten usein se on epäonnistunut. Mieleen tuli kaksi tapausta, joista ensimmäinen sattui ystävälleni, kun lainasin autoa Lahden reissua varten ja Mäntsälän Huvitien laturi ei suostunut lataamaan. Tämä nyt ei yllätyksenä tullut, sillä kyseisen laturin epäluotettavuus oli hyvin tiedossa, eikä tämä tapaus matkaa katkaissut. Loppuvuodesta Mäntsälän Juustoportille avautunut pikalaturi onkin jo tuonut ratkaisun ongelmaan.

Toinen esimerkki on Konalan Hesburgerin pikalaturin viikonlopun mittainen toimimattomuus ilmeisesti tietoliikenneyhteyden katkettua. Sen lähellä tosin on Nissanin autoille tarkoitettu ilmainen CHAdeMO-laturi, joten tämä katkos haittasi vain CCS-lataajia. Pidän muuten molemmista latureista erityisen paljon, en pelkästään ilmaisuuden vuoksi, vaan myös siksi, että ne näyttävät reaaliaikaisesti latausjännitteen ja -virran.

Mainittakoon vielä eräs esimerkki, joka ei minua haitannut, mutta hyvin montaa muuta kyllä: Hyvinkään ABC:n palaminen syksyllä 2017, joka aiheutti pitkän katkon myös laturin toiminnalle. Tämä ei toki millään tavalla ole laturin vika, ja kyseinen laturi on minulla toiminut 100 % kerroista. Mutta seuraava pikalaturi sijaitsee melko kaukana, jolloin vikatilanteessa matka ei välttämättä jatku, ainakaan kovin nopeasti. Niinpä tässä ilmainen bisnesvinkki, pikalaturi ja taukopaikka moottoritien varteen vaikkapa Riihimäelle tai 25-tien risteykseen. Pohjavesiselvityksiä ja maanalaisia polttoainetankkeja ynnä muita et tarvitse, vain sähköliittymän. Lataustukeakin on tietääkseni vielä jäljellä.

Aiheeseen palatakseni ja summa summarum, itselläni matka ei ole kertaakaan katkennut CHAdeMO-pikalatauksen ongelmien johdosta. Mäntsälän tapaus on nykyisellään jo hoidettu ja Konalassa vaihtoehtoinen pikalaturi on kivenheiton päässä. Kilometrejä minulla on nyt kasassa noin 17 000, jos myös Ekorentin ajot lasketaan. Pikalatauksia arvioisin tulleen noin 200, mutta tarkemman tiedon saan, kunhan pääsen lukaisemaan LeafSpy:llä tiedot.

Jos joku ihmettelee, niin pikalatausten määrä on suuri ensinnäkin ilmaisten pikalatureiden ansiosta, mutta toisaalta lataustapojeni vuoksi, sillä käyn usein kaupassa Pohjois-Tapiolan ABC:n ympäri vuorokauden auki olevassa S-Marketissa. Tällöin yleensä kytken auton pikalataukseen ja saan keskimäärin 9 minuuttia kestävän kaupassakäynnin aikana noin 25 % lisää akkuun. Kätevää ja helppoa, vaikka ei ihan ilmaista olekaan. Jos aivan täydellä tai jäätyneellä akulla olen liikkeellä, niin käytän AC-latausta. Kovemmat pakkaset ovat minulta vielä kokematta, mutta toistaiseksi näyttäisi siltä, että 6,6 kW teho uppoaisi helposti kylmäänkin akkuun.

Kuten aiemmin ehdin jo kirjoittaa, en siis voi ladata autoani kotipihassa. Siitä huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että kotilataus ei ole mikään välttämättömyys, vaikka mukavaa se taatusti olisi. Tätä kirjoittaessani autossa on 95 % akkua, joka tuli ladattua käydessäni salilla, Ikeassa ja museossa. Helppoa kuin heinänteko.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys