Nuuksio on loistava kohde sähköautoilijalle

Kävin tänään sunnuntailounaalla luontokeskus Haltiassa, Nuuksiossa. Tämä kokonaan puusta tehty rakennus on mukavan viihtyisä ja siellä tarjottu lounas oli maukas sekä yllättävän monipuolinen. Näkymät ulos lumen kaunistamaan luontoon ovat rentouttavat ja ilmapiirikin oli miellyttävän rauhallinen. Ehdoton suositukseni Haltialle siis.

Sähköautoilijan kannalta paikasta tekee vieläkin mieluisamman sen neljä 22 kW Type 2 -latauspistettä, jotka ovat osa Fortum Charge&Driven verkostoa ja aktivoituvat kätevimmin em. yrityksen ilmaisella RFID-lätkällä. Pääsinkin yllättäen lounaalta autolle tullessani opastamaan Tesla-kuskia, joka ihmetteli, kun lataus ei käynnistynytkään. Kerroin ilmaisesta RFID-lätkästä ja sen käyttömukavuudesta. Hän taas kertoi, että oli saanut Teslan viikonlopun mittaiseen koeajoon, eikä häntä juuri oltu informoitu latauksesta tai mukaan annettu latauslätkiä. Kardinaalivirhe, sillä latausopastuksen sekä Virran ja Fortum C&D:n latauslätkien antaminen mukaan pitäisi olla peruskauraa.

Ainakin toistaiseksi kyseiset Haltian latauspisteet ovat ilmaisia, joten käynnistin Teslan latauksen omalla lätkälläni. Testasimme vielä varmuuden vuoksi, irtoaako johto latauspisteestä kun latauksen lopettaa autosta. Latauksen aikanahan kaapelit yleensä ovat lukossa molemmista päistä. Enston tolppa avasi lukituksen heti, kun lataus auton päästä loppui. Aivan kuten pitääkin. Sivukommenttina on kuitenkin mainittava, että Enston vanhemmat luukulliset tolpat eivät avaudu, kun lataus auton päästä lopetetaan. Sen sijaan luukku on avattava aina RFID-lätkällä (tai kortilla) erikseen.

Kävimme vielä Nuuksion lähimmällä näköalapaikalla nauttimassa maisemista. Kylläpä valkoinen talvi tuntuu hyvältä! Pakkasta oli noin -8 astetta, joten ilma oli raikas, vaikka paukkupakkasiksi näitä ei millään voi kutsua. Se on sinänsä harmi, sillä todennäköisesti nykyinen Leaf on minulla viimeistä talvea ja olisin kovasti halunnut päästä kunnolla testaamaan sen talviominaisuuksia. Ensi viikolle oli Espooseen jossain vaiheessa luvassa jopa -17 asteen pakkasia, mutta tämä ennuste on sittemmin lieventynyt -12 asteeseen. Kokemuksesta tiedän, että -12 ei ole Leafille vielä mikään haaste.

Lähdin miltei täydellä akulla Nuuksiosta takaisin ja kävin kuntosalilla. Tämän ajan auto oli jälleen latauksessa. Hikoilun ja kaupassakäynnin jälkeen, ajaessani kotipihaan varausta oli 93% eli tasan saman verran kuin aamulla reissun alussa. Ei siis taaskaan mitään ongelmia siitä, etten voi ladata kotona.

p.s. Kylmällä akulla Nuuksioon mennessä sain 30 kilometrin matkalla akun kapasiteetista tarkalleen 30 % kulumaan. Tosin tässä oli mukana tarkoituksellista tuhlausta kovien kiihdytysten ja reippaiden moottoritieosuuksien muodossa. Miksi? Halusin lämmittää akut latausta varten, umpijäässä oleva litiumakku kun lataa selvästi hitaammin kuin plussan puolella oleva. Takaisinpäin tullessa akkua kuluikin vain 20 %, tosin reitti sisälsi hieman vähemmän moottoritieosuuksia ja reippaita kiihdytyksiä. Mutta matka oli sama, 30 km. Hyvin siis pääsee Leafilla talvellakin, kunhan akun saa ensin "sulatettua".

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Kuluvatko tiet enemmän sähköautojen vuoksi?

Kaksivuotias Nissan Leaf 40 kWh