Vuoden ensimmäiset latauskokemukset

Joululoman vuoksi Leaf oli seissyt pihassa noin 1,5 viikkoa, minkä aikana akun varaus oli laskenut 95:stä 93 prosenttiin. Tämä tarkoittanee sitä, että auto oli jossain välissä ladannut 12 voltin akkua ajoakusta. Asiaan vaikuttaa ainakin vuoden pimein mahdollinen ajankohta, jolloin takaspoilerin aurinkopaneeli ei ole saanut ladattua 12 V akkua riittävästi. Paneelin päällä on myös saattanut olla lunta/loskaa, jota en ole päässyt putsaamaan. Yhtä kaikki, kyseinen kapasiteetin pudotus on hyvin maltillinen verrattuna siihen, mistä Teslat vielä nykyäänkin kärsivät. Pisteet tämän suhteen kuuluvat Nissanille.

Päätin lähteä viettämään uutta vuotta Turun suunnalle. Akussa oli hyvin virtaa joten ei muuta kuin matkaan. Puolisoni suostui ajamaan ensimmäisen pätkän moottoritietä Saloon asti, ABC Piihovin laturille. Akku oli lähtiessä kylmä ja vauhtiakin piisasi epätaloudellisen paljon, joten loppumatkasta jouduimme varmuuden vuoksi hieman hidastelemaan. Olen aiemmin Ekorentin autoilla kokenut, millaisen yllätyksen epäbalanssissa oleva akku voi tuoda, joten en halunnut ottaa turhaa riskiä. 108 kilometrin matkan jälkeen laturille saapuessamme varausta oli kuitenkin 8 %, joten reserviä jäi hyvin. Joimme kahvit ja söimme pienen välipalan. ABC:llä oli myös Kirjapörssi, jonka tarjontaa tarkastelimme. Latausnopeus oli aika lailla paras mahdollinen, sillä jo vajaan 26 minuutin päästä jatkoimme matkaa.


Akku oli lämmennyt ajaessa mukavasti, joten latausnopeuskin oli mainio, keskimäärin n. 44 kW.

Laturille saapuessa akun lämpötila oli 4/12 palkkia ja lähtiessä se oli noussut 6/12 palkkiin eli optimilämpötilaan. Jatkoimme matkaa kohti määränpäätä, johon akku riittäisi kevyesti. Juhlapaikka oli omakotitalo, josta myös mahdollisuus lataamiselle järjestyi. Ei muuta kuin auto latautumaan ja juhlat käyntiin.

Seuraavana aamuna autot olivat saaneet kevyen lumipeitteen ja pääsin demonstroimaan sähköauton yllättävää ominaisuutta, sisäänrakennettua "webastoa". Leaf sulatti mukavasti lumet kaikista ikkunoista ja koska auto oli latauksessa, akun varaus laski vain yhden prosentin, vaikka lämmitys oli päällä ainakin kolme varttia. Sähköautoja vertailtaessa tavallisiin autoihin tulisikin huomioida, että monessa sähköautossa tulee mukana etäkäyttöinen "webasto". Sellaista ei ole ilmaista asentaa polttomoottoriautoon ja lisäksi päälle tulevat polttoainekulut ja huoli akun tyhjentymisestä jne. Ylipäätään tulisi aina muistaa, että sähköautot ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja, mikä kasvattaa vertailukelpoisen polttomoottoriauton hintaa merkittävästi.

Saimme juhlien isännältä tehtävän viedä sukulaiselleen Saloon pari tavaraa. Kohde ei ollut kenenkään muun vieraan kotimatkan varrella, joten oli itsestäänselvyys auttaa. Tämä tosin teki pienen mutkan suunnitelmiin, sillä alun perin paluumatkalla piti pysähtyä vain mainioksi osoittautuneella Kasvihuoneilmiö -nimisellä elämyskaupalla, ennen matkan ainoaa välilatausta Lohjan ABC:llä. Tosin matkaa kuriirin hommista tuli vain 5 kilometriä lisää ja laskin, että 99 %:sti täyden akun pitäisi riittää hyvin, jos vain kaasujalka pysyy kurissa moottoritiellä. Laskelmat pitivät kutinsa ja noin 130 kilometriä myöhemmin saavuimme Lohjan ABC:lle akun näyttäessä 6 prosenttia.

Yllätykseksemme eteen ilmestyi aika poikkeuksellinen näky; pikalaturilla yksi BMW i3 lataa CCS:stä ja VW e-Golf Type 2:sta. Lisäksi pihassa on tavallinen 2xType 2 -tolppa, jonka vieressä on Renault Zoe ja kuski puhelin kädessä yrittäen saada autoaan lataamaan. Tässä vaiheessa oli selvää, että pysähdys kestäisi kauemmin kuin puoli tuntia. Onneksi meillä ei ollut kiire, mutta toisaalta, itsepä päätin ajaa tyhjällä akulla paikalle. Vaihtoehto Lohjalle olisi toki ollut ladata Salossa ABC Piihovilla akku 90 % asti ja sitten vaikkapa Espoon ABC Nihtisillassa pieni pikatäydennys ennen kotiutumista.

Sähköautoilijat ovat usein mukavaa porukkaa ja niin tässäkin tapauksessa. e-Golfin kuski kertoi minulle, että i3 on ollut lataamassa jo iäisyyden ja laturi näyttää yli 90 % varaustasoa. Totesimme, että melko kalliita kilowattitunteja tässä vaiheessa. Toki i3:n kuskilla on oikeus ladata akkunsa vaikka täyteen, vaikkei se fiksua välttämättä olekaan. Niin hän oli selkeästi päättänyt myös tehdä. Samalla kuulen sivusta, kun Zoen kuski saa autonsa lataamaan ja hän kertoo minulle, että vain toinen Type 2 toimii ja sekin vasta aspan käynnistettyä latauksen käsin. Päätin kokeilla myös itse, tuloksetta, ja niinpä soitan Fortum C&D:n asiakaspalveluun, josta myöskään eivät onnistu käynnistämään latausta. Asiakaspalvelija oli hyvin asiallinen ja sanoi tilaavansa huollon kyseiselle latauspisteelle. Lisäksi sain vaivanpalkaksi pikalatauksen veloituksetta, kunhan vuoroni pikalaturilla koittaa.

Lyhyen odottelun jälkeen i3:n kuski saapuu ja lähtee pois, jolloin e-Golf pääsee vaihtamaan Type 2:sta CCS:ään. Ajan autoni i3:n paikalle ja totean jälleen kerran, että Type 1 - Type 2 -adapteri on mainio lisävaruste vanhaan Leafiin, sillä saan ladattua 6,6 kW teholla sen aikaa, kun joudun pikalatausvuoroa odottelemaan. Tämä lienee arvossaan erityisesti kovemmilla pakkasilla, jotta akku ei pääse jäätymään odotellessa.

Type 1 - Type 2 adapteri auttoi jälleen. Sivuhuomiona, Lohjan ABC:n pikalaturin edessä on harvinaisen pöljästi asennettu ajoeste.

e-Golfin saatua alle kymmenessä minuutissa latauksensa valmiiksi, pääsen lopulta pikalataamaan puolisen tuntia, jolloin latausnopeus alkaa jo hidastua lopussa. Varaus nousi 80 % ja energiaa ladattiin 20,4 kWh, mistä voisi laskea akun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi 25,5 kWh, eli hieman vähemmän kuin mitä pitäisi (~28 kWh). Tämä on kuitenkin pikalatauksen ominaisuus, eikä siitä kannata huolestua. Autolla on nyt ajettu hieman vajaa 19 000 km, joten yllätys on suuri, jos minkäänlaista akun kulumista on havaittavissa. Aion kyllä lähipäivinä tarkastella akun kuntoa tarkemmin LeafSpy:llä ja siihen liittyen ideoita otan mielelläni vastaan.

Pikalatauksessa akusta on vähemmän kapasiteettia käytettävissä.

Lopulta lähdemme kotia kohti ja totean, että eihän tästä nyt lopulta kovin pitkää lisäviivettä tullut. Aika vain tuntuu odottavasta yllättävän pitkältä. Sähköautoilijan kannattaa kuitenkin reissuillaan huomioida, että Suomessa ei valitettavasti ole vieläkään juuri missään latauspisteessä useampaa pikalaturia. Silti sähköautojen määrä on reippaassa kasvussa, joten ruuhkat pikalatureilla ovat väistämätön tosiasia. Ratkaisu on päivänselvä; lisää pikalatureita. Sitä odotellessa, jatkossa kannattaa varautua siihen, että latausvuoroa joutuu yhä useammin odottelemaan. Jos suinkin mahdollista, niin akkuun kannattaa jättää pelivaraa siten, että pääset tarvittaessa seuraavalle laturille. Tämä tosin edellyttää esimerkiksi Turun moottoritielle lisää pikalatausasemia. 

Mainittakoon lopuksi, että olisin taatusti pysähtynyt Haukanpesään tai Ykköspesään, jos sieltä kuskin lisäksi myös auto saisi pikaista energiaa. Täytyypä vinkata molempia toimijoita.

Lisäys 2.1.2018: Haluan painottaa, että ajonopeus sovitettiin aina jäljellä olevaan akun varaukseen. Siitä huolimatta suurin osa moottoritiestä pystyttiin ajamaan 100 km/h, eikä nopeutta jouduttu akun vuoksi laskemaan paljoa, pahimmillaankin n. 87 km/h asti. Merkittävästi pidemmälle olisi päässyt höllentämällä vauhtia alusta alkaen, vaikka vain 10 km/h.

En kuitenkaan suosittele ajamista näin pienille akun varaustasoille, etenkään jos auto ei ole hyvin tuttu.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys