Uuden Leafin nopea kulutustesti

Ensimmäisenä disclaimer: Autolla on ajettu todella vähän, eikä sitä ole minun toimestani ladattu vielä kertaakaan 100 % asti. Kaikkien ladattavien laitteiden kohdalla suositellaan, että akku tulisi ladata täyteen ainakin 3 kertaa ennen kuin se antaa täyden kapasiteettinsa. Mitään tieteellistä arvoa tällä kirjoituksella ei siis ole, mutta aion kyllä tehdä lisää testejä, kun vain ehdin.

Ajelin tänään perjantaina pikaisen testin uudella Leafilla. Tarkoituksena oli testata kulutuslukemia tavallisessa maantieajossa pakkasella. Reitin ensimmäinen osuus oli Tapiolasta länsiväylää pitkin Kehä 3:lle, jota pitkin 3-tielle, josta Kehä I:n kautta Konalan Hesburgerille.



Aluksi on todettava, että auto oli seissyt pihalla edellisillasta lähtien ja esilämmitin sitä vain 15 minuuttia. Vaikka ulkolämpötila oli ensimmäisellä reitillä aika tasaisesti -8 astetta, oli edeltävänä yönä ollut havaintohistorian mukaan -18 astetta pakkasta, joten akku oli taatusti kauttaaltaan pakkasen puolella.


Tapiola, lähtöpiste.

Lähdin ajamaan. Yllä olevasta kuvasta poiketen, kytkin e-Pedalin pois käytöstä ja ajoin pääosin D-moodilla ja Eco-asetus päällä. Nopeus vaihteli ruuhkan ja nopeusrajoitusten vuoksi hieman, mutta valtaosa matkasta ajettiin mittarin mukaan 90 km/h, mikä vastaa 83 km/h todellista nopeutta.

Konala, saapuessa. Akku ei ollut lämmennyt havaittavasti matkalla.

Perillä Konalassa matkaa oli kertynyt 55 kilometriä ja akkua kului 31 %. Keskikulutus oli auton mukaan 18,1 kWh/100 km. Jos jaetaan 55 km tuolla 31 prosentilla, niin rangeksi saadaan 177,4 km. On kuitenkin mainittava, että kylmä akku näyttää olevan täydempi kuin todellisuudessa. Tämä johtuu siitä, että litiumakun kennojen jännite nousee, kun lämpötila laskee. Toki auto osaa tämän huomioida toimintasädearviossaan (GOM).

Ehkä positiivisena huomiona voisi mainita, että yläkuvan GOM-arvio (190 km) on yllättävänkin realistinen. Se myös laski 53 kilometrin verran 55 kilometrin matkalla, joka on mielestäni selkeä parannus vanhaan Leafiin.

Konalan Hesburgerilla tapasin ystävääni, jonka kanssa vaihdoin kuulumiset, söimme ja tämän ajan hänen Ioniqinsa pikalatasi, kun Leaf sai tyytyä Type 2-tolpan vaihtovirtalataukseen 6,6 kW teholla. Huomasin muuten tänään ensimmäistä kertaa, että Type 2-latauspisteitä on kaksi, toinen pistorasia on tolpan takapuolella.

Sitten oli aika lähteä takaisin. Päätin mennä hieman lyhyempää reittiä, mutta kuitenkin siten, että matka päättyy samaan paikkaan. Konalasta lähdin siis suoraan Kehä 3:lle, mitä pitkin ajoin länsiväylän jatkeelle, josta palasin takaisin Tapiolaan.

Lyhyempi paluureitti

Konala, takaisin lähtiessä. Latauksen aikana akku oli lämmennyt hieman.

Paluumatkalla pakkanen kiristyi, ollen -11 ... -12 astetta suuren osan Kehä 3:sta. Auton energiamittarin mukaan tämä aiheutti noin 1,5 kW lämmitystehon tarpeen. Sisälämpötila oli muuten 18 astetta koko reissun ajan ja penkin- sekä ratinlämmittimet päällä. Tarkenin oikein mainiosti, eikä mukavuudesta tarvinut pihistellä.

Kuva matkalta. Paluumatkalla pakkanen kiristyi hieman

Mittariston symbolit tarkoittavat, että adaptiivinen vakionopeudensäädin ja ProPilot olivat päällä. Molemmat toimivat niin hyvin kuin odottaa sopii ja näistä ensiksi mainittu on minulla aina päällä kun mahdollista. Tutkan salamannopean havainnointikyvyn tuoma turvallisuus kun puolittaa stressitasot ruuhkassa ajaessa. Vahva suositukseni.

Lämmityksen kulutus pysyi noin 1,5 kW:ssa pakkasen kiristymisestä huolimatta



Takaisin päästyäni matkaa oli Konalasta kertynyt 47 km ja akkua kulunut 26 %. Tällä kertaa GOMin arvio laski 53 km. Keskikulutus oli auton mukaan 17,1 kWh/100 km. Jaettaessa ajettu matka kuluneilla prosenteilla (47 km / 0,26), rangeksi saadaan 180,8 km.

Onko tämä sitten hyvä vai huono tulos? Varsinkin vanhaan Leafiin verrattuna mielestäni oikein hyvä. Edelleen haluan korostaa, että akkua ei ole vielä kertaakaan ladattu 100 % täyteen, joten akusta ei välttämättä saada kaikkea kapasiteettia irti. Siksi tämän testin perusteella ei kannata eikä saa tehdä sen suurempia johtopäätöksiä.

Ja muista myös, että akku oli lähdettäessä todellakin syväjäässä. Pidempään ajamalla (ja lataamalla) akku lämpenee ja kulutus laskee vuorenvarmasti. Toisin sanoen, jäisellä akulla pitkälle reissulle lähtiessä ensimmäinen etappi on tavallista lyhyempi. Mutta kunhan saavut ensimmäiselle pikalaturille suhteellisen tyhjällä akulla, se kyllä lämpeää mukavasti ladattaessa, jolloin range kasvaa merkittävästi koko loppureissun ajaksi.

p.s. Tein myös hyvin nopean testin tiistaina kovemmilla pakkasilla, ajaen Espoon Isosta Omenasta länsiväylää pitkin ABC Pickalaan. Tällöin pakkasta oli -16 ... -17 astetta koko matkan ja purevaa koillistuulta noin 7 m/s. Lämmitys haukkasi 2-3 kW tehoa. Nopeus oli 100 km/h (93 todellista) aina kun rajoitukset ja muu liikenne antoi myöten, joten sen osalta testi ei valitettavasti ole yhteneväinen tämänpäiväisen kanssa. Menomatkan kulutus oli noin 18 kWh / 100 km ja paluumatkan noin 22 kWh / 100 km, eli yhteensä noin 20 kWh / 100 km (lukemat auton kulutusmittarista). Se, miksi haluan tämän sanoa, on, että ainakaan noissa pakkasissa ei kulutus järisyttävästi pomppaa, ja olihan nopeuttakin enemmän.

p.p.s. Tämä oli nopeasti kirjoitettu juttu, jota en ehtinyt sen suuremmin suunnittelemaan. Aion kyllä tehdä perusteellisempia testejä jatkossa, joten pysy kanavalla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys