Uusi Leaf: 10 000 km kokemukset

Uuden Leafin matkamittariin kertyi lopultakin 10 000 km lukemat ja on aika tehdä välikatsaus autoon. Tähän mennessä on koettu niin helmikuun -20 asteen pakkaset kuin kuluvan kesän 30 asteen helteetkin.

Aluksi on todettava, että auto on toiminut ajamisen suhteen moitteetta. Lisäksi lataukset ovat toimineet erinomaisen hyvin kaikista tavallisista kotitalouspistorasioista ja voimavirtapistokkeista. Pikalataukset ovat toimineet muuten hyvin, mutta Virta -latausoperaattorin järjestelmässä ollut häiriö aiheutti latauksen epäonnistumisen sekä Konalassa että Toijalassa. Nyttemmin laturit ovat taas korjattu ja linjoilla. Vieläkään ei siis kannata laskea latausta yhden pikalaturin varaan, vaan jättää akkuun sen verran virtaa, että pääset tarvittaessa vielä seuraavalle. Tämäkin riski tullee poistumaan, kun Suomeen saadaan Norjan meininki, jossa joka paikkaan rakennetaan kerralla vähintään kaksi pikalaturia.

Sitten muutama sana Rapidgate -nimen saaneesta pikalatauksen hidastumisesta akun lämpenemisen johdosta. En aiemmin ollut juurikaan tehnyt pitkiä reissuja ja Vuokatin reissuni kohdalla kaikki lataukset onnistuivat vielä vähintään 24 kW teholla. Nyt kuumasta kesästä johtuen tilanne on mennyt jopa yllättävän paljon huonompaan suuntaan. On kiistaton tosiasia, että Leaf kärsii merkittävästi akun jäähdytyksen puutteesta. Kirjoittelen tästä tarkemmin seuraavassa blogikirjoituksessani, jonka aiheena on hiljattain tekemäni reissu ympäri Suomea, jolloin ajoin 5 päivän aikana 2 200 km.

Siltikään en ole valmis tuomitsemaan autoa täysin. Aiempi väittämäni pitää edelleen paikkansa, eli ainakin 400 km reissut sujuvat Leafilla vielä varsin mukavasti. Kesällä range on tavallisesti 250 km, mikä on päivittäisajoon monelle oikein riittävästi. Ensimmäinen pikalataus sujuu yleensä täydellä teholla, edellyttäen, että auto ei ole seissyt puolta päivää auringonpaisteessa 30 asteen lämpötilassa. Lisäksi yli 100 km/h nopeudet ovat omiaan nostamaan akun lämpötilaa ja niitä kannattaa vältellä, jos aikoo tehdä pidempää matkaa.

Sen sijaan, jos taas lähdet pk-seudulta vaikkapa Tampereelle tai Turkuun ja saat auton perillä lataukseen, ei säästelyyn tai erityisiin toimenpiteisiin ole mitään tarvetta. Valtaosa reissuistani rajoittuu juuri tälle akselille, minkä vuoksi pikalatauksen hidastuminen ei ole arkikäytössä juuri näkynyt. Normaalilataushan (max. 1x32 A virta, 6,6 kW teho) ei hidastu, vaikka akku olisi miten kuuma.

Toisin sanoen se, voiko Leafia suositella, riippuu vahvasti käyttötarkoituksesta. Kakkosautoksi se on mitä parhain valinta käytännössä joka perheeseen. Ykkösautoksikin se soveltuu, jos tiedostaa pitkien, yli 400 km pituisten matkojen haasteet. Jos pitkät matkat eivät ole tavoitteena, niin hintaisekseen uusi Leaf on todella mainio, tyylikäs ja suorituskykyinen täyssähköauto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys