Kuuma paluumatka Porista

disclaimer: Koko reissun olisi voinut hoitaa myös tasan yhdellä latauksella eli Tampereen keskustan Rongankadun pikalaturilla, jossa akku olisi tullut kyläilyn aikana lähes täyteen. Sen turvin olisin voinut ajaa ilman yhtäkään välipysähdystä Tampereelta kotiini Espooseen. Kyseinen lataus olisi lisäksi ollut pysäköinteineen täysin maksuton.

Olin työreissulla Porin SuomiAreenassa ja kuten uutisista voi lukea, helle oli mieletön. Varsinkin formaalille pukeutumiselle. Reissusta kuitenkin selvittiin ja päätin palata takaisin muutamaa kaveria samalla moikaten.

Akkua oli Porista lähdettäessä 90 % ja ulkolämpötila paahtava 29 astetta. Ajoin poikkeuksellisesti Huittisten kautta, sillä päivän suunnitelmat selvisivät vasta kakkostietä ajaessani. Nopeus oli valtaosin 105 km/h mittarissa eli 100 km/h todellista.

Pysähdyin matkalla Sastamalan K-Citymarketiin ostamaan kaverin perheelle tuliaisia. Samalla pääsin kirjaamaan käynnin Plugshareen; kyseisellä paikalla merkintöjä ei vielä kauheasti ollut. Marketin pihaan saapuessani akkua oli 53 %, eli 89 km matka oli syönyt 37 % akusta. Ei paha, ottaen huomioon lievän 2-3 m/s vastatuulen.

Kauppareissun aikana akkuun tuli 5 % lisää eli lähdin 58 % akulla. Kaverin mökille oli 18 km matkaa ja saavuin sinne 50 % akulla. Mökillä olisi voinut ladata 8 ampeerin sukolaturilla, mutta se olisi vaatinut muiden autojen uudelleenjärjestelyä, mitä en pyytänyt, sillä viipyisin vain noin tunnin ja joka tapauksessa lataisin Tampereella, minne akku riittäisi helposti.

Kyläilyn jälkeen lähdin kohti Tamperetta ja Rongankadun pikalaturia. Ajoin mäkisellä tiellä varsin reippaasti, sillä akun riittävyydestä ei ollut mitään huolta. Saapuessani perille näen Tesla Model X:n sovittamassa Chademo-adapteriaan laturiin. Teslaa vastapäätä on taas BMW:n 7-sarjan plug-in hybridi lataamassa Type 2:lla, eli en saa autoa siihenkään kiinni. No, positiivistahan tämäkin. Jatkan kohti varasuunnitelmaa eli P-Hämpin parkkiluolaa. Jälleen mainiosta Plugsharesta näen, että latauspisteet ovat luolan eri päädyissä. Rongankadun puolella on 2 latauspistettä, jotka molemmat ovat asianmukaisesti käytössä. Jatkan siis rautatieaseman päätyyn, jossa on 4 latauspistettä ja jonne mahdun lataamaan. Pysäköinti maksaa 50 snt / 10 min, mutta lataus on ilmaista.

Akkua oli tässä vaiheessa 28 % ja matkaa Sastamalan mökiltä Tampereen keskustaan kertyi noin 43 km, johon kului siis 22 % akkua mittarin mukaan. Kulutus oli suurta, mutta tähän on reippaan ajonopeuden, lukuisten ohitusten ja mäkisen tien lisäksi osasyynä se, että auringossa seisseen auton viilentäminen vie jonkin verran energiaa, jonka osuus varsinkin lyhyillä matkoilla voi olla havaittava. Sama pätee talvella ajamiseen lämmityksen osalta. Molemmat nämä saa eliminoitua hyvin näppärästi siten, että laittaa auton piuhan päähän ja esijäähdyttää/lämmittää sen ennen lähtöä.

Tapaan kiireisen kaverini ja auto ehtii tällä välin olla noin tunnin latauksessa. Akun varaus oli noussut 46 %:iin eli 18 prosenttiyksikköä. Ajan pois parkkiluolasta Rongankadun juuri vapautuneelle pikalaturille. En tiedä, vaikuttaako edelleen latauksessa oleva BMW omaan lataustehooni, mutta uskoakseni ei.

Akun varaustaso ja lämpötila P-Hämpin parkkiluolasta lähtiessä.

Latausteho Rongankadun pikalaturilla. Ulkolämpötila oli todellisuudessa suurempi, sillä se ei päivity heti.

Suurimmasta lataustehosta oli hävinnyt pois noin neljännes. Olisin odottanut tehon olevan suurempi. Paahtava helle ja satasen tiet lienevät nostaneet akun lämpötilaa, mutta toisaalta en voi poissulkea sitäkään mahdollisuutta, että lataustehon rajoitus johtui itse laturista.

32 kW latausteho jatkui 72 % varaustasoon asti. Tästä eteenpäin lataustehon pienentyminen johtuu varmuudella pelkästään autosta.

80 % varaustasolla latausteho on 26 kW.

83 % varaustasolla Leaf lataa vielä 25 kW teholla

27 minuuttia kestäneen pikalatauksen aikana akun lämpötila nousi pari pykälää.

Ladatessani hoidan muita asioita ja sovin illallisen vielä yhden kaverin kanssa Ikeaan. 83 % varaustasoon lataaminen ei ollut etukäteen suunniteltua, vaan odottelin laturilla siihen asti, kun kaverini olisi valmis. Lähdin sitten liikkeelle ja Ikeaan oli 7 km matka. Perillä oli akkua 80 %.

Illallisen ja yhteisen projektin suunnittelun aikana akku ehti latautua 95 % tasoon. Akun lämpötila pysyi ennallaan, osin helteen ansiosta. Otin samalla kuvan viimeisen vajaan 1000 km ajojen kulutuksesta ja nollasin mittarin.

Ikeasta kotiin lähtiessä akkua oli 95 %. Ulkolämpötila oli 28 astetta vielä yhdeksältä illalla.

Navigaattori näytti kotiin 175 km matkaa. Pääsisin siis helposti ilman välipysähdyksiä perille. Puolisoni oli kuitenkin reissun päällä itsekin, eikä kotiintuloajalle ollut toiveita. Niinpä päätin käydä samalla tarkistamassa matkalla olevien pikalatureiden tilanteet ja raportoida ne Plugshareen. Ensimmäisenä ajoin ABC Toijalaan, jonka laturi oli ilmeisesti ohjelmistopäivityksen yhteydessä mennyt jumiin. Mainittakoon, että operaattori Virta oli informoinut Facebookissa asiasta ja lisäksi Plugsharessa tilanne oli asianmukaisesti raportoitu, eli tämän laturin varaan ei reissua kannattaisi laskea.

Kulutus Ikeasta ABC Toijalaan. Matkanopeus oli vanha tuttu 105 km/h mittarissa eli 100 km/h todellista.

Saavuin ABC Toijalan pikalaturille, joka ei odotusten mukaisesti toiminut edelleenkään. Olin asiasta ilmoittanut Virralle aiemmin, joten raportoin tilanteen Plugshareen ja jatkoin matkaa. 

Seuraavana kohteena oli yllättäen kartalle lisätty Hämeenlinnan Tiiriön Lidlin pikalaturi, jossa tosin oli merkintä, ettei sitä ole vielä kytketty verkkoon. Toki tämä piti käydä toteamassa, mutta en siis odottanut saavani latausta. Näin myös oli, joten kommentoin Plugsharessa, että tilanne ei ollut muuttunut. Mainittakoon, että lähes vieressä olisi ollut ABC Tiiriön erinomainen pikalaturi, josta olisin tarvittaessa saanut pikaladattua. Akkua oli kuitenkin 62 % eli yllin kyllin, joten jatkoin matkaa.

Ajoin Tiiriöstä ABC Hyvinkään pikalaturille, jonka viimeisin merkintä Plugsharessa oli, että laturin näyttö olisi rikki, eikä lataus toimisi. Laturi oli kuitenkin näyttöineen täysin ehjä ja lataus käynnistyi normaalisti. Merkkasin tämän Plugshareen ja vastasin samalla muutamaan matkalla tulleeseen viestiin.

Kulutus Ikeasta ABC Hyvinkäälle. Kulutusta nostavat muutamat rekkojen ohitukset 120 km/h nopeudella sekä pysähdykset ABC Toijalassa & Lidl Tiiriössä.

Akun lämpötila oli ennallaan.

Pikalatauksen hidastuminen akun lämpötilan vuoksi alkoi näkyä. Ikävä juttu.

Annoin auton latautua samalla, kun raportoin tilanteen Plugshareen ja vastasin muutamaan viestiin.

Lataus ABC Hyvinkäällä ei siis olisi ollut mitenkään välttämätön, mutta kun kerran akkua sen ansiosta riitti, päätin huvikseni testata suurempaa ajonopeutta. Lähdin ajamaan 126 km/h mittarissa eli 120 km/h todellista nopeutta.





27,5 kilometrin kohdalla nopeusrajoitus vaihtui 100 km/h:n, eli tämän pidempää testiä en voinut tehdä. Ei pahat kulutuslukemat ja lyhyemmillä moottoritiepätkillä ajankin yleensä tätä nopeutta. Pidemmillä reissuilla suosittelen kuitenkin korkeintaan 100 km/h todellista nopeutta, niin akku lämpenee huomattavasti hitaammin.

Päätin käydä tarkastamassa vielä yhden pikalaturin Konalan Hesburgerilla, joka oli matkan varrella, kuten kaikki muutkin.

Kulutus ABC Hyvinkäältä Konalan Hesburgerille. 120 km/h moottoritieajosta huolimatta Kehä 3:n ja Vihdintien hitaammat ajonopeudet laskivat keskikulutusta.

Suuri nopeus oli lämmittänyt akkua vielä pykälällä.

Konalan Hesburgerin pikalaturi toimi kuten pitääkin ja latausteho oli noin 23 kW.

Merkkasin laturin toimivaksi Plugshareen ja lähdin kotia kohti. Kotipihassa akkua oli 23 % ja akun lämpötila oli laskenut pykälällä takaisin.

Akun lämpötila reissun lopussa. Ulkolämpötila oli vielä 24 astetta, vaikka kello oli jo 23:15.

Matkaa reissulle tuli yhteensä 334 km. Kuten alussa mainitsin, koko reissulle olisi riittänyt helposti vain yksi lataus Tampereen Rongankadulla, jonka energialla olisin päässyt kotiin.

Porissa auto seisoi aamun sekä aamupäivän auringonpaahteessa ja lisäksi tarjosin ennen reissulle lähtöä yhden koeajon, jonka täyskiihdytykset lämmittivät akkua. Täysin ideaalitilanteesta en siis reissuun lähtenyt. On silti todettava, että en ole tyytyväinen jo päivän ensimmäisen pikalatauksen tehon rajoittumiseen, vaikka tällä reissulla se ei matkantekoa hidastanutkaan. Jää nähtäväksi, käykö näin joskus toiste, vai onko kyse vain poikkeuksellisen helleaallon yksittäistapauksesta.

Sen sijaan auton kulutukseen olen todella tyytyväinen. On aika mainio fiilis ajaa Tampereen moottoritie päästä päähän siten, että matkalla ei tarvitse pysähtyä kertaakaan, jos ei halua. Lämmin kiitos kuuluu myös Tampereen kaupungille Rongankadun pikalaturista, joka on iso kädenojennus sähköautoilijoille. Myös Porin keskustassa ja kauppakeskus Puuvillassa on yllättävän hyvin hitaita ja keskinopeita latureita. Sähköautoilun näkökulmasta seuraavalle vastaavalle reissulle toivon lähinnä hitusen pienempää hellettä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys