Leaf 40 kWh akkupäivitys ja paluumatka Ylläkseltä

Minulla, kuten monella muullakin, on ollut haasteita Leaf 40 kWh:n pikalatausnopeuden kanssa. Yksi esimerkki pikalatauksen hidastumisesta eli niin kutsutusta #rapidgate:sta löytyy viime heinäkuun kokemuksistani. Toinen esimerkki on vuoden takainen reissu Vuokattiin, jossa kelit ja reissun pituus olivat melko samanlaiset nyt tehtyyn nähden.

Taustatietona kerrottakoon, että Nissan on tehnyt kaikessa hiljaisuudessa akunhallintajärjestelmään (battery management system, BMS) muutoksia, jotka parantavat pikalatauksen tehoa pitkillä matkoilla. Sain tämän päivityksen autooni juuri ennen reissua. Sanalla sanoen ero vanhaan on todella huomattava.

Paluu Ylläkseltä


Olimme puolisoni kanssa Ylläksellä pienellä lomareissulla 20.-24.3. Menomatka hoitui näppärästi autojunalla Pasilasta Kolariin. Tämä oli minulle elämäni ensimmäinen autojuna, mutta kokemus oli niin sujuva, että voisin hyvin tehdä saman uudestaan. Mökki sijaitsi Äkäslompolossa, jonne oli Kolarista noin puolen tunnin ajomatka ja mökillä latausmahdollisuus, joten tässä ei tietty mitään kerrottavaa ole. Edullista ja näppärää autoilua vain.

Paluumatkalle lähdimme lauantaina ja olimme varanneet yhden hotelliyön Raahesta, josta olin kuullut löytyvän Suomen parasta kebabia sekä harvinaisen hyvin säilyneen puutalokaupungin. Kävimme myös kääntymässä Haaparannassa, jossa puolisoni ei ollut ennen käynyt. Toki itse tiesin, että siellä ei mitään ihmeellistä ole, mutta tulipahan paikka taas nähtyä ja Leaf pääsi käymään ensimmäistä kertaa Suomen ulkopuolella.

Äkäslompolosta Haaparannan kautta Raaheen on matkaa noin 430 km. Pikalataustauot pidettiin Pellossa, Kemissä ja Oulun Ideaparkissa. Näistä ainoastaan Kemi oli pysähdys, jossa odotimme autoa ilman muuta tähdellistä tekemistä. Auto latautui 32 minuuttia ja pääsin lukemaan päivän lehden. Raahe oli ihastuttava paikka ja saimme auton jälleen kerran yön yli lataukseen. Hotelli Langin Kauppahuone ansaitsee palvelusta, huoneesta ja aamiaisesta täydet 5 tähteä ja suosittelumme.

Ajomatka Raahesta Espooseen


Mainitun erinomaisen aamiaisen jälkeen oli aika lähteä kotia kohti. Tämä olisi ensimmäinen kunnon koitos uudella akun softapäivityksellä. Kello oli 9:30 aamulla ja kilometrejä edessä yli 600 joten ei muuta kuin matkaan.

Reitti latauspysähdyksineen.

Reitti tulisi sisältämään viisi latauspysähdystä. Täydellisessä maailmassa kolmekin riittäisi, jos ne olisivat tasaisesti noin 150 km päässä toisistaan, mutta sellaista valinnanvaraa ei vielä pieniakkuisella sähköautolla ajelevalle löydy edes nelostieltä.

Raahe - Juustoportti Kärsämäki (127 km)


Akussa oli vielä edellisen päivän lämpöjä tallella.

Ulkolämpötila oli pari astetta plussan puolella ja aurinko paistoi.

Lähdimme täydellä akulla, jonka lämpötila oli noin 10 astetta. Onneksemme alkumatkaa helpotti lännestä puhaltanut myötätuuli, joka piti kulutuksen alhaisena. Toisaalta tie oli suurelta osin kostea, millä taas on kulutusta nostava vaikutus, autosta riippumatta.

Tie oli kostea mutta ajokeli muuten erinomainen.

Juustoportti Kärsämäki. 127 km matkaan kului akkua 61 %.

Näkymä LeafSpy:stä. Akku oli lämmennyt ajossa 10 asteesta noin 16 asteeseen.

Harkitsin, että olisimme jättäneet Kärsämäen kokonaan väliin, mutta päätimme kuitenkin tehdä pikapysähdyksen. Auto latautui 13 minuuttia ja siinä ajassa akun varaustaso nousi 27 prosenttiyksikköä, ollen 66 % kun jatkoimme matkaa.

Juustoportti Kärsämäki - Matkailukeskus Niemenharju (83 km)


Kärsämäeltä lähtiessä. Akku lämpeni latauksessa noin 8 astetta lisää, ollen noin 24-asteinen.

Kärsämäeltä Niemenharjuun oli pitkät pätkät satasen rajoituksella, joka luonnollisesti nosti kulutusta. Vaikutuksensa oli myös myötätuulen vaihtumisella sivutuuleksi. Yhtä kaikki, kulutus oli vielä kohtuullinen.

Matkailukeskus Niemenharju. 83 km matkaan akkua kului 48 %.



Akun lämpötila ei lyhyellä matkalla noussut kuin reilulla asteella.

Matkailukeskus Niemenharju olisi ollut erinomainen paikka syödä lounas, mutta tuhdin aamiaisen johdosta kummallakaan ei vielä ollut nälkä. Tyydyimme kahviin ja pieneen purtavaan.

Koska seuraava latauspiste oli vasta Jyväskylässä ja tiesin entuudestaan tien olevan melko mäkistä, päätin ladata akkuun sähköä varman päälle. Lataus kesti 33 minuuttia ja varaustaso nousi 61 prosenttiyksikköä, ollen 79 % kun jatkoimme matkaa. Laturin mukaan latausteho oli keskimäärin 38,4 kW, mitä voi pitää ihan hyvänä tuloksena ottaen huomioon, että Leaf 40 kWh:n latausteho alkaa laskemaan viimeistään 65 prosentin kohdalla.

Matkailukeskus Niemenharju - Lidl Palokka, Jyväskylä (132 km)


Niemenharjulta lähtiessä. Akku oli lämmennyt latauksessa noin 14 astetta, ollen noin 39-asteinen.

Niemenharjulta Lidl Palokkaan oli auton mittarin mukaan 132 km. Tämä ei ruhtinaallisesti ladatulla akulla aiheuttanut haasteita.

Lidl Palokka, Jyväskylä. 132 km matkaan akkua kului 64 %.

Akku jäähtyi ajon aikana reilulla neljällä asteella. Latausteho oli edelleen mukavat 40 kW.

Jyväskylän Palokan Lidlillä oli aika päivän kolmannelle pikalataukselle. Matkamittariin oli kertynyt tässä vaiheessa yhteensä 342 km ja huolimatta kahdesta aiemmasta pikalatauksesta, olin positiivisesti yllättynyt, kun lataus lähti käyntiin noin 40 kW teholla. Tämä on päivänselvä parannus vuoden takaiseen Vuokatin reissuuni verrattuna, jossa kolmas pikalataus hoitui enää 29 kW teholla. Ajo-olosuhteet olivat näillä reissuilla hyvin samanlaiset ja sattumalta myös tuon reissun ensimmäinen pikalataus oli lyhyt.

Tyytyväisenä jätimme auton latautumaan ja lähdimme hakemaan evästä. Palasimme takaisin 39 minuutin jälkeen, jolloin akun varaustaso oli noussut 68 prosenttiyksiköllä, ollen 83 %. Latausteho oli tässä vaiheessa enää 24 kW, kuten kuuluukin. Pikalaturin mukaan keskimääräinen latausteho oli 36 kW.

Lidl Palokka, Jyväskylä - Jari-Pekka Hartola (97 km)


Jyväskylästä lähtiessä. Akku lämpeni Palokan pikalatauksen aikana  noin 13 astetta, ollen noin 48-asteinen.

Jatkoimme matkaa Jyväskylän Palokasta ja alun perin suunnittelin, että pitäisimme lataustauon Heinolan Lidlillä. Totesin kuitenkin matkan aikana, että tämä lisäisi matka-aikaa ja olisimme vaikeuksissa, jos latauspiste ei olisikaan käytettävissä. Esimerkiksi Jyväskylän tapauksessa olisimme voineet jatkaa Lidlin ohi keskustaan Jyväskylän Energian pikalaturille, mutta Heinolassa valinnanvaraa ei olisi ollut.

Jari-Pekka Hartola. 98 km matkaan akkua kului 48 %.

Akun lämpötila laski yllättävän paljon rauhallisessa ajossa, ollen Hartolassa 40-asteinen. Lämpötila laski siis 8 asteella.

Jari-Pekka Hartolassa oli päivän neljännen pikalatauksen vuoro. Tällä kertaa passiivisen akunjäähdytyksen rajat tulivat selvemmin vastaan, sillä lataus käynnistyi reilun 30 kW:n teholla.

Jari-Pekka Hartola, pian latauksen käynnistymisen jälkeen. Latausteho noin 30,5 kW.

Auto latautui 36 minuuttia, missä ajassa akun varaus nousi 51 prosenttiyksikköä, ollen lopussa 86 %. Pikalaturin mukaan keskimääräinen latausteho oli 29,3 kW.

Jari-Pekka Hartola - K-Citymarket Järvenpää (151 km)


Jari-Pekka Hartolasta lähtiessämme akun lämpötila oli noin 46 astetta. Lataus nosti lämpötilaa siis 6 asteella.

Jatkoimme kohti Järvenpään K-Citymarketia, jossa suunnitelmamme oli tehdä ostokset samalla, kun auto latautuu. Olimmehan olleet keskiviikosta lähtien poissa kotoa, joten jääkaappi tarvitsi täydennystä.

Järvenpäässä tuli kirjaimellisesti mutkia matkaan, sillä Google Maps vei jostain syystä meidät asuinalueiden läpi, pitkin 30 km/h nopeusrajoituksen kinttupolkuja. Lisäksi en huomannut kääntyä oikeassa risteyksessä kauppaan, joten jouduin kiertämään melko pitkän lenkin jälleen kerran asuinalueiden läpi, jotta pääsin lopulta Citymarketin parkkihalliin. Ensi kerralla täytyy luottaa enemmän maalaisjärkeen eikä ajaa zombina navigaattorin armoilla.

K-Citymarket Järvenpää. 151 km matkaan akkua kului 73 %.

Akun lämpötila oli Järvenpäässä noin 38 astetta eli ajaminen laski lämpötilaa 8 asteella.

K-Citymarket Järvenpäässä oli päivän viidennen ja viimeisen pikalatauksen aika. Järvenpäästä oli kotiin enää 49 kilometrin matka, joten autoa ei olisi tarvinut ladata kuin kymmenisen minuuttia kotiin pääsemiseksi. Söimme kuitenkin iltapalan ja kävimme kaupassa, johon kului oma aikansa.

Puolen tunnin latauksen aikana akkuun tuli 47 % lisää varausta noin 34 kW keskiteholla.

Olin positiivisesti yllättynyt, että latausteho kasvoi Hartolaan verrattuna. Tämä toki näkyi siinä, että akku lämpeni taas aiempaa nopeammin.

Kuva juuri ennen latauksen lopettamista Järvenpäässä. Akku lämpeni puolen tunnin latauksen aikana vajaat 9 astetta, ollen lopussa lähes 47-asteinen.

K-Citymarket Järvenpää - Koti (49 km)


Kotona. 49 kilometrin matkaan akkua kului 25 prosenttia.

Akun lämpötila oli kotipihassa noin 41,5 astetta eli 5 astetta alhaisempi kuin Järvenpäästä lähdettäessä.

Yhteenveto Raahe - Espoo (641 km)


Loppulukemat kotona Espoossa

Reissu tuli hoidettua ja sen kulutus oli auton mittarin mukaan 15,5 kWh/100 km eli hyvinkin maltillinen. Keskinopeus oli 80 km/h, sisältäen kaiken ajamisen. Aikaa ajamiseen kului siis 8 tuntia ja pysähdyksiin yhteensä 2,5 tuntia. Pysähdyksistä lähtisi pois puoli tuntia, jos olisimme ajaneet suorempaa reittiä Järvenpään Citymarketiin sekä myös, jos olisimme ladanneet vain tarvittavan kymmenen minuuttia puolen tunnin sijaan. Voi siis sanoa, että tällaiseen reissuun kuluu Leafilla 10 tuntia, joista 2 lataustaukoihin.

Kaikki laturit toimivat moitteettomasti, kuten myös auto. Mitään hypermailauksia tai muita kikkailuja ei tarvinut tehdä. Pikalatausten kustannukseksi tuli yhteensä tasan 17 euroa eli 2,65 € / 100 km. 

Mikäli sekä Lidl että K-Lataus olisivat olleet maksullisia ja samanhintaisia kuin Fortum (0,2 €/minuutti), olisi reissun latauskustannus ollut noin 30 euroa ja ajamisen hinnaksi tulisi 4,7 € / 100 km. Ihan kohtuuhintaista siis edelleen, vaikka onkin yli tuplat kotilataamiseen verrattuna.

Verrattuna viime vuoden Vuokatin reissuun, nopeutti akun softapäivitys matkaa todella merkittävästi. Toki jää vielä nähtäväksi, miten suuri vaikutus päivityksellä on kesähelteiden latausnopeuksiin. Niitä odotellessa.

p.s. Tarkkasilmäisille mainittakoon, että kilometrejä tuli mittariin jonkin verran enemmän kuin Googlen arvio alussa. Raahesta lähtiessä teimme pienen kierroksen vielä kaupungissa ja Järvenpään seikkailusta tuli myös lisää kilometrejä. Näihin kun lasketaan päälle matkamittarin n. prosentin heitto talvirenkailla, päästään aika tarkalleen samoihin lukemiin Googlen kanssa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys