Leaf 40 tkm kokemukset ja pohdintaa sähköautotarjonnasta

Lokakuun 2019 toisena viikonloppuna Leaf 40 kWh:lleni tuli täyteen 40 000 ajokilometriä. Onko mitään uutta tapahtunut, verrattuna 30 000 kilometrin kokemuksiini kesäkuulta?

Lyhyt vastaus: Juuri mitään uutta kerrottavaa ei ole. Auto on toiminut täysin ennakoidusti päivittäisissä ajoissamme ja myös pidemmillä reissuilla, niin hyvässä kuin pahassa (eli #rapidgate). Leafin isohko tavaratila jaksaa ilahduttaa ja sille on ollut todellista tarvetta taloprojektissamme Nurmijärvellä.

Akun kunto on sekin laskenut varsin tasaiseen tahtiin, uusimman lukeman ollessa 95,78 %.

Akun kunto (State of Health, SoH), kun autolla on ajettu 40 tkm / 1 vuosi 7,5 kk

Eli aiemmasta 30 000 km tasosta (96,71 %) laskua akun kunnossa on viimeisen 10 000 km aikana tullut 0,93 %. Ei paha lukema pienehkölle akulle, jolle annetaan 160 000 km takuu. Stetson-Harrisonin menetelmällä arvioisin, että takuun maksimikilometreillä akun kunto olisi karkeasti 85 % luokkaa.

Varsinkin säännöllisesti toistuvia Etelä-Pohjanmaan reissujamme varten olen kuitenkin alkanut haaveilla isompiakkuisesta sähköautosta ja ehdinkin jo laittaa tuhannen euron varausmaksun sisään Volkswagen ID.3:sta. Toki tuon rahan saa takaisin milloin vain.

Mutta haluanko sittenkään tilata ID.3:sta, ehkä joku muu sähköauto olisi parempi? On syytä käydä läpi tarjolla olevat vaihtoehdot.

Mikä täyssähköauto nyt alle?

On toki selvää, että seuraavankin autoni on oltava täyssähköauto ja sen on tarjottava selvästi isompi ajokantama kuin nykyisessä Leafissa. Sekä itsestäänselvästi akun lämmönhallinta. Auton valinta vaan ei nykytilanteessa ole niin helppoa kuin toivoisi. Karkeasti vaihtoehdot plussineen ja miinuksineen ovat seuraavat:

Volkswagen ID.3 (58 kWh)

+ WLTP-range 420 km
+ 11 kW kolmivaihelataus ja 100 kW pikalataus (josta ei latauskäyrää vielä saatavilla)
+ 1,55 metrin korkeus takaa riittävän päätilan
- Takaveto
- Hieman kallis (jos ennakoitu 38 000 euroa on karvalakkimallin hinta hankintatuen kanssa)

Kia e-Niro (64 kWh)

+ WLTP-range 455 km
+ 1,56 metrin korkeus
+ Olen koeajanut ja tykkäsin todella paljon
+ 7 vuoden takuu
- 7,4 kW yksivaihelataus ja pikalataus vain max 77 kW, käytännössä vähemmän
- Ei etähallintaa puhelimella
- Kallis (karvalakkimalli 42 990 euroa hankintatuen kanssa)

Tesla Model 3 SR+ (50 kWh)

+ WLTP-range 409 km
+ 11 kW kolmivaihelataus ja 100 kW pikalataus (todistetusti)
+ Teslan Supercharger-verkosto
+ 5,6 sekunnin kiihtyvyys
+/- Urheilullinen ajettavuus, olen koeajanut
- Takaveto
- Karmittomat ikkunat
- 1,44 metrin korkeus ja ahtauden tunne
- Ei ilmalämpöpumppua = range talvella
- Kallis (karvalakkimalli 47 964 euroa hankintatuen kanssa)

Peugeot e-208 (50 kWh)

+/- WLTP-range 340 km
+ 11 kW kolmivaihelataus ja 100 kW pikalataus (josta ei latauskäyrää vielä saatavilla)
+ Kohtuuhintainen (karvalakkimalli arviolta 32 000 euroa hankintatuen kanssa)
- 1,44 metrin korkeus ja todennäköinen ahtauden tunne
- Tilat todennäköisesti riittämättömät

Pohdintaa

On selvää, että ennen ostoa auton pitää olla koeajettu, jos ei itseni niin jonkun luotettavan tahon toimesta. Yksi tällainen on kaikkien rakastama TeslaBjørn, jolla on ilmiömäinen kyky kiinnittää huomiota olennaisiin asioihin sähköautoissa. Nykyisestä Leafista tein ostopäätöksen varsin aikaisessa vaiheessa ja koeajamatta sitä, mutta tämä kostautui odotettua pahempana ongelmana akun lämmönhallinnan kanssa. Toisaalta ongelma tuskin olisi koeajonkaan aikana käynyt ilmi. Tilanteen toki pelastaa leasingsopimus (tai tarkemmin sanottuna osamaksusopimus takaisinostovelvoitteella), jolloin pahimmassakin tapauksessa joudun auton pitämään itselläni helmikuuhun 2021 asti.

Silti, näillä puheilla olen tavoittelemassa mahdollisuutta, josko voisin luopua Leafista etuajassa ja ottaa tilalle jonkun täyssähköauton, joka kykenee pitkiin matkoihin. Kerro toki kommenttikentässä tai yksityisviestillä, jos tähän liittyen on antaa jotain vinkkiä.

Joka tapauksessa jään innolla odottamaan ainakin VW ID.3:n koeajoa. Jos vastoin odotuksia se tulee nopeahkolla aikataululla tilattavaksi nelivetomallina kohtuuhintaan, on voittaja hyvin todennäköisesti siinä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Sähköauton akun esilämmitys kolmella tavalla toteutettuna

Kaksivuotias Nissan Leaf 40 kWh