Kirjoittaja esittäytyy

Olen Tuukka, kolmekymppinen sähköautoilija. Koulutukseltani olen sähkötekniikan DI ja työskentelen asiantuntijana energia-alalla. Osa työtäni on myös liikenteen sähköistämisen edistäminen, mikä onnekseni sopii arvoihini kuin nakutettu.

On kuitenkin heti alkuun mainittava, että tämä blogi on puhtaasti henkilökohtainen, eikä välttämättä edusta työnantajani näkemyksiä. Esitetyt mielipiteet ovat siis omiani. Mainittakoon samalla myös, että työnantajallani ei ole mitään tekemistä sähköautoni hankinnan suhteen; leasingsopimus on henkilökohtainen ja maksan kaiken itse, enkä saa töissä ilmaista lataussähköä.

En tarkalleen muista, milloin innostuin sähköautoilusta, mutta vuonna 2011 tein kandidaatintyöni sähköautojen yleistymisestä ja jo tällöin ahmin sähköautoiluun liittyviä tutkimuksia ja uutisia. Palo ja usko asiaan ei ole sittemmin laantunut, päinvastoin.

Säännöllisesti aloin sähköautoilemaan vasta vuonna 2016, käyttäen Ekorentin mainiota palvelua. Sittemmin huhtikuussa 2017 tein leasingsopimuksen käytetystä -16 vuosimallin Nissan Leafista 30 kWh akulla. Uskallan luvata, etten enää vaihda sähköautoista pois, sen verran hieno kokemus tämä on ollut.

Kokemuksia minulla on myös Hyundai Ioniqista, Renault Zoesta (22 ja 41 kWh mallit), Volkswagen e-Upista & e-Golfista (35,8 kWh) ja Tesla Model X:stä. Nämä siis Ekorentin 24 kWh ja oman 30 kWh Leafien lisäksi.

Kuten sanotaan, autoilijalla on tapana puhua omasta autostaan positiiviseen sävyyn. Niin minunkin kohdalla. Nissanin kanssa minulla ei kuitenkaan ole mitään sponsorointisopimusta, eikä kukaan muukaan maksa tästä blogista. Kirjoittelen omaksi ilokseni ja toivon mukaan mahdollisimman moni sähköautoilusta kiinnostunut saa tästä jotain irti.

En voi tarpeeksi painottaa kysymysten ja palautteen merkitystä. Otan niitä hyvin mielelläni vastaan ja vastailen parhaani mukaan.

Tuukka

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys