Nollaprosenttisesti kotona

Motivan mukaan sähköautojen lataus tapahtuu pääasiassa kotioloissa: yli 90-prosenttisesti sähköajoneuvot ladataan kiinteistöissä useimmiten öisin ja vain vajaat 10 prosenttia latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä. Näin siis varmuudella vain omakotitalossa. Sen sijaan rivi- ja varsinkin kerrostalossa asuvilla voi sähköauton hankinnan estää epävarmuus yhden kysymyksen suhteen: Missä lataan autoni?

Jo ennen kun autoni sain, moni ihmetteli hankinnassa eniten kotilatausmahdollisuuden puutetta. Itsekin toki sitä pohdiskelin, sillä asun kerrostalossa Espoossa, eikä parkkipaikoilla ole lämmitystolppia. Näin ollen latauspaikan rakentaminen pelkästään minua varten ei käytännössä ole mahdollista, ainakaan järkevillä kustannuksilla.

Onnekseni minä ja puolisoni olemme aina kulkeneet mukavasti julkisilla tai pyörällä töihin, mistä johtuen autolle ei mitään välttämätöntä tarvetta ole. Tämä jo itsessään huojentaa tilannetta, kun auton akun ei ole pakko olla aamulla täysi.

Yllättävää kyllä, sähköauton pitäminen ilman kotilatausta on osoittautunut kovin helpoksi. Asiaa auttaa ratkaisevasti se, että pääkaupunkiseudun useimmissa ostoskeskuksissa, Ikeoissa, Prismoissa/Citymarketeissa sekä myös käyttämissäni kirjastoissa on latausmahdollisuus.

Lisäksi rehellisyyden nimissä on sanottava, että asun varsin lähellä erään ABC:n pikalaturia. Myöskään Konalassa sijaitsevaan ilmaisen pikalatauksen paratiisiin ei ole pitkä matka ja se on usein kätevästi reissujen paluumatkan varrella. Samalla on oiva tilaisuus hoitaa ruokaostokset.

Käytännössä siis auton akku pysyy täytenä ihan päivittäisasiointien yhteydessä. Tätä kirjoittaessani olen ajanut autolla reilu 4,5kk ja yli 10 000 km.

Kommentit

  1. Kiva kuulla, että on osoittautunut helpoksi. Meidän autossa on akku lopuillaan, autolla on ikääkin. Uusi olisi hankinnassa. Toki autokin saattaa mennä vaihtoon, vielä emme ole päätöstä tehneet. Kätevää tuo, että on pikalaturi lähellä.
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys