Pakkaskelien tärpit sähköautoilijalle

Päätin omien kokemusteni perusteella kirjoittaa muutamia vinkkejä sähköauton talviajoon. Kirjoitusta on tarkoitus päivittää, jos siihen tulee parannusehdotuksia. Kaikki ideat otan siis mieluusti vastaan.

Aluksi on syytä todeta, että sähköauto on varmempi käynnistymään kuin mikään polttomoottori. Voit myös käyttää kaikkea moottorin tehoa heti liikkeellelähdön jälkeen; sillä ei ole väliä, onko moottorin lämpötila -50 vai +50 astetta. Suurin hidaste on kylmä akkukemia, mutta tämä ei autossa näy muuten kuin hitaampina kiihdytyksinä ja regeneratiivisen jarrutuksen puutteena. Kylmän akun käyttöä ei ole mitään syytä rajoittaa, sillä auton akunhallintajärjestelmä pitää kyllä huolen, että akkua puretaan ja ladataan oikein.

Sitten asiaan. Tärkeimpänä haluan korostaa kokemusta. Mikään ohje tai laskelma ei korvaa sitä, että tunnet autosi.

1. Ajaminen

Käytä esilämmitystä, varsinkin jos auto on johdon päässä. Näin otat osan lämmitysenergiasta sähköverkosta ja lähdet täydemmällä akulla liikkeelle. 15 minuutin esilämmitys riittää useimmiten, myös kunnon pakkasilla. Jos sähkönkulutus ei ole ongelma, niin toki voit käyttää vaikka tunninkin esilämmitystä, mikä samalla ehtii lämmittää hieman myös akkua. Osassa autoista on erillinen akunlämmittimen ohjaus, jota luonnollisesti kannattaa käyttää, jos verkkovirtaa on saatavilla.

Aja aivan normaalisti, mutta huomioi maantienopeuksissa, että kylmä ilma on lämmintä raskaampaa, jolloin ilmanvastus kasvaa ja kulutus myös. Kovilla pakkasilla suositellaan rengaspaineiden nostoa, sillä oikein kylmä ilma saattaa pienentää painetta ja näin lisätä turhaan renkaiden vierintävastusta.

2. Toimintamatka

Jokainen sähköauto menettää kantamaa kylmällä ilmalla, mutta tarkat arvot ovat vahvasti autosta ja käyttötavasta riippuvaisia. Kantaman menetys voi olla yllättävänkin pieni, jos liikkeelle lähdetään plussan puolelta autotallista. Toisena ääripäänä on pihassa kovilla pakkasilla yli vuorokauden seissyt auto, joka ei ole johdon päässä. Tällöin syväjäässä olevat akut ovat aluksi tavallista energiatehottomampia ja tähän päälle myös matkustamon lämmittäminen voi viedä merkittävän osan akun kapasiteetista. Jos auto on johdon päässä, niin hyvä esilämmitys verkkovirrasta parantaa toimintamatkaa selvästi.

Mainittakoon kuitenkin, että akkujen ei tarvitse olla huoneenlämpöisiä, että niiden suorituskyky olisi hyvä. Lisäksi akut lämpenevät itsestään, ajaessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunhan muistat jättää auton suhteellisen täydellä akulla pihaan, niin suuria ongelmia ei pitäisi tulla. Ainakin Leafin tapauksessa jos lähdet jäisellä (mutta täydehköllä) akulla ajamaan, niin toimintamatka on aluksi toki tavallista lyhyempi, mutta kunhan ajat akun tarpeeksi tyhjäksi (alle 20 %) niin ensimmäiseen pikalataukseen mennessä akku on yleensä jo lämmennyt riittävästi, jotta lataus sujuu nopeasti.

Omien kokemusten perusteella suosittelisin vielä, että kun latauspiste jo häämöttää, niin kannattaa ajaa loppumatka mahdollisimman epätaloudellisesti, eli kaasu pohjassa kiihdytyksiä ja sitten täydellä regeneraatiolla hidastaen. Näin akku on mahdollisimman tyhjä ja lämmin laturille saavuttaessa, jolloin pikalatauksesta saadaan kaikki teho varmimmin irti.

3. Lataaminen

Tärkein tieto kylmällä pikalataamisessa on akun sisäinen lämpötila. Esimerkiksi 1. sukupolven (2011-2017) Nissan Leafista tämä on mahdollista saada LeafSpy:n ja OBD-lukijan kautta tietoon. Muista autoista en osaa sanoa, mutta eiköhän niillekin etsimällä joitakin keinoja löydy. Jos akun tarkkaa lämpötilaa ei ole tiedossa, niin ainakin yli vuorokauden ulkona seisseellä autolla akun lämpötilan voi olettaa vastaavan ulkolämpötilaa. Itse arvioisin Leafin akun viilenevän karkeasti noin 2 astetta tunnissa, mutta tämä riippunee mm. akun lämpötilan ja ulkolämpötilan erosta.

Akun lämpötila on merkittävä erityisesti pikalatauksessa. Kokemusteni perusteella pakkasen puolella olevaa akkua ei kannata pikaladata. Mitään vahinkoa akulle ei tietysti tapahdu, lataus vain on hidasta. Jopa hitaampaa, kuin vaihtovirralla ladattaessa.

Toinen, ehkä hieman yllättäväkin tekijä lämpötilan lisäksi, on akun varaustaso lämpötilaan nähden. Edes hieman plussan puolella olevaa akkua voi hyvin pikaladata, jos akku vain on melko tyhjä. Sen sijaan, jos akku on lähes puolillaan, tulisi sen lämpötilan olla mieluummin ainakin 10 astetta, jotta pikalataus on riittävän tehokasta. Toki eri litiumakkujen kemioissa sekä myös autoissa itsessään on suuriakin eroja. Asia kannattaa tiedostaa ja autonsa latausominaisuuksiin on hyvä tutustua ajan kanssa, mieluiten kiireettömänä pakkaspäivänä.

Verkkovirralla lataamiseen (normaalilataus) edellä olevat rajoitukset eivät päde. Kylmäkin akku latautuu normaalilatauksella ongelmitta.

4. Yhteenveto

- Sähköauto toimii hyvin myös pakkasilla, toisin kuin monet älypuhelimet. Ja latautuukin nopeammin.
- Jos auto tulee olemaan pysäköitynä pitkään ilman verkkovirtaa, jätä siihen mahdollisimman paljon varausta.
- Esilämmitä auto ennen ajoa, varsinkin jos se on latauksessa. Auto ymmärtää kyllä alkaa ottamaan sähköä verkosta, jos verkkovirtaa on saatavilla.
- Aja kylmä akku mahdollisimman tyhjäksi ennen ensimmäistä pikalatausta.
- Tunne autosi. Mikään ei korvaa kokemusta.

Kommentit

  1. Kiitos tästä. Meillä on uusi akku hakusessa autoon. Nykyisellä on jo ikää, ja valitettavasti se alkaa vetelemään viimeisiä. Kuitenkin hyviä vinkkejä, uskon että auttaa jatkossa.
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Kuluvatko tiet enemmän sähköautojen vuoksi?

Kaksivuotias Nissan Leaf 40 kWh