Akun kunto: 103,6 %

Sain lopultakin LeafSpy -yhteensopivan OBD-lukijan käyttöön. Alkajaisiksi on mainittava varoituksen sana, eli osa netistä tilattavista OBD-lukijoista on huonosti tehtyjä kopiotuotteita. Tämä näkyy eräässä mallissa siten, että yksi piirilevyllä olevista vastuksista on 20 ohmia, vaikka sen pitäisi olla 120 ohmia. On päivänselvää, että väärin valmistettua lukijaa ei auton OBD-porttiin kannata lykätä. Lisätietoja esim. tästä linkistä.

Varmistin yleismittarilla, että tilaamani OBD-lukija on speksien mukainen, joten ei muuta kuin palikka kiinni autoon.

LeafSpy antaa hyvin tarkat kennokohtaiset tiedot akusta.

Autolla on ajettu nyt 19 263 km, josta noin 14 500 km on minun ajojani. Autohan on entinen esittelyauto, jolla oli ajettu vajaat 4 800 km kun se minulle luovutettiin.

Näillä kilometreillä ja auton vajaan parin vuoden iällä ei toki muuta sovi odottaakaan, mutta positiivinen tieto se silti on, että akun SoH (State of Health) on mukavat 103,6 %. Tämä huolimatta siitäkin, että pikalatauksia on kertynyt jo 158 kappaletta. Tosin useimmat niistä lyhyitä, 5-15 minuutin pituisia. Koskaan akku ei ole päässyt kuumenemaan yli 9/12 palkin, mistä on osittain kiittäminen Suomen ilmasto-olosuhteita edellisvuonna. Jotain hyvää siis niissäkin.

Yksi tieto akusta yllätti minut. Olin juuri ladannut akkua pari tuntia 32 ampeerin laturista ja latauksen jälkeen ajoin reilun kilometrin matkan kotipihaan, minkä jälkeen otin kuvan lukemat. Ulkolämpötila oli auton mittarin mukaan -7 ja akun lämpötila LeafSpy:n mukaan -4,5 astetta. Akku ei siis ollut lämmennyt paljoakaan latauksessa.

Tämä on mielenkiintoista, sillä Battery Universityn mukaan litiumakkua ei saisi ladata ollenkaan jäätyneenä. Oma osaamiseni akkutekniikasta on vähäistä, mutta kuulostaa silti hieman epäuskottavalta, kun asia sanotaan noin jyrkän mustavalkoisesti. Pidänkin todennäköisempänä sitä, että akun lataus vain hidastuu ja varsinkin 100 % varaustaso tulee entistä vaikeammaksi saavuttaa, kun akku on jäässä. Joka tapauksessa uskon Nissanin tietävän asian paremmin ja auton akunhallintajärjestelmän pitävän kyllä huolen, että akkua ladataan sen lämpötilaan soveltuvalla virralla. Siispä huoli pois ja auto piuhaan kiinni aina kun mieli tekee.

Kaiken kaikkiaan Leaf on osoittanut olevansa erinomainen talviauto. Viimeksi tänään laitoin esilämmityksen päälle varttia ennen lähtöä ja tuulilasi oli jo ehtinyt sulaa kokonaan, vaikka pakkasta oli lähtiessä -11 astetta. Oikeastaan nyt ei tarvita mitään muuta kuin, että sähköautot tulevat hitusen edullisemmaksi ja valtaosasta asiointipaikoista löytyy riittävästi latauspisteitä. Useimmilla meistä kun auto seisoo monta tuntia päivässä eri paikoissa. Itse tekniikka toimii erinomaisesti jo nyt ja latauskaan ei todistetusti ole ongelma edes pakkasella.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys