Talviajon dataa LeafSpyn avulla

Kävin tänään ensimmäistä kertaa ajelemassa siten, että OBD-lukija oli koko ajan kiinni autossa ja siten LeafSpy:n lukemat päivittyivät jatkuvasti. Ulkolämpötila oli vakaat -4 astetta koko päivän. Tässä hieman tilastoja päivän ajoista. Kyseessä siis 2016 Leaf 30 kWh akulla.

Pysähdyksiä on useita, jotka listaan tässä ja mainitsen kuvateksteissä.

Koti, alku: 0 km
Autokeskus Konala: 10 km
Kauppakeskus Kaari: 14 km
Nurmijärvi kohde 1: 51 km
Nurmijärvi kohde 2: 60 km
Hesburger Konala: 92 km
Koti, loppu: 102 km


Koti, alku. Lähtötilanne auton mittarista. Positiivisena yllätyksenä kaikki ylävasemmalla olevat neljä regen-pallukkaa olivat heti käytettävissä. Hieman kylmemmällä tai täydemmällä akulla näin ei olisi.

Koti, alku: 2016 Leafin akussa on kolme lämpötila-anturia, joiden arvot tässä ovat -1,3, -2,3 ja -2,4 celsiusastetta.

Liikkeelle lähdettiin kymmenisen minuuttia esilämmitetyllä autolla, joten akkukin oli lähes yhtä kylmä kuin ympäristö. Ensimmäinen kohde oli Autokeskus Konala 10 km matkan päässä.

Autokeskus Konala.

Autokeskus Konala.

Saavuin Konalan Autokeskukselle, jossa on Nissanin sähköautoille maksuton CHAdeMO-pikalaturi. Ajo oli tarkoituksella epätaloudellista, sillä koetin saada akkuun hieman lämpöä ennen pikalatausta. Matkaa oli 10 kilometriä ja akkua kului LeafSpyn mukaan aika tarkalleen 10 % eli prosentti per kilometri. Akun lämpötila nousi tässä ajossa vajaa pari astetta. Aloitin heti pysähdyttyä pikalatauksen.

Latauksen alussa kylmäkin akku ottaa hetkellisesti virtaa kohtalaista vauhtia, 93 ampeerin verran. Laturin maksimivirta on 106 ampeeria, mistä siis jäätiin hieman. Latausteho on 35 kW.

Kävin ostoksilla ja takaisin tullessani 19 minuutin päästä latausvirta oli tippunut alhaiseksi, vain 29 ampeeriin. Latausteho tässä vaiheessa on siis enää noin 11 kW.

Reilussa 19 minuutissa 5,4 kWh on heikko tulos. Maksuttomalla laturilla tällaisia testejä toki on helppo tehdä, mutta voin kuvitella saman tilanteen kaupallisella laturilla ja kokemattoman lataajan ilmeen, kun 4 eurolla onkin saanut vaivaiset 5,4 kWh sähköä.

Vähemmän yllättäen kylmä akku ei ota virtaa hyvin vastaan. Tässä on erityisesti huomattavaa akun lämpötilan lisäksi myös se, että tyhjemmällä akulla tilanne olisi voinut olla täysin erilainen. Tyhjästä ladattaessa kylmäkin akku ottaa paremmin virtaa vastaan ja toisaalta akku myös lämpenee samalla, jolloin lataaminen onnistuu suuremmalla virralla sekä korkeammalle akun varaustasolle. Oman kokemuksen perusteella sanoisin nyrkkisäännöksi, että yli puolillaan olevaa kylmää akkua ei kannata pikaladata, vaan ajaa se suosiolla tyhjemmäksi. Samalla se myös lämpeää.


Autokeskus Konala: Tässä vielä LeafSpy:n lukemat pikalatauksen lopusta. Akun lämpötila oli noussut latauksen aikana vain noin 2,5 astetta. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että latausteho oli kovin pieni.

Jatkoin suunnitelman mukaisesti neljän kilometrin matkan kohti kauppakeskus Kaaren pysäköintihallia, joka on puolilämmin ja siten hyvä paikka antaa auton lämmetä ja lumien hieman sulaa. Positiivisena yllätyksenä kauppakeskuksen neljästä latauspisteestä kolme oli varattuna ja minä sain ottaa käyttöön neljännen paikan. Kaikissa latauspisteissä oli siis tämän jälkeen auto latautumassa, mikä oli mukava näky.


Jätin auton latautumaan ja menin syömään sekä hieman shoppailemaan. Suksillekin löytyi uusi kuljetuspussi Prismasta.

Kauppakeskus Kaari. Lukemat Kaaren pysäköintihalliin saavuttaessa.

Kauppakeskus Kaari: Lukemat latauksen lopussa.

50 minuutin latauksen aikana akun varaus nousi 20 %, kuten kuuluukin. Puolilämmin pysäköintihalli myötävaikutti siihen, että akun lämpötila nousi hieman vajaa 2 astetta tämän aikana. Alla vielä auton mittarin lukemat. Jos muuten tarinan seuraaminen tuntuu haastavalta, niin kannattaa katsoa mittarilukeman (LeafSpyssä "odo" -lukema) etenemisestä, missä mennään.

Kauppakeskus Kaari: Auton mittariston lukemat latauksen lopussa.

Kaaresta lähdin Nurmijärvelle ja olin hyvin aikataulussa, kun saavuin perille. Säästelin akkua varmuuden vuoksi ajamalla moottoritiellä mittarin mukaan 94 km/h, sillä halusin autossa olevan virtaa yllättäviä reissuja varten. Nurmijärvellä kun ei latauspisteitä juuri ole.

Nurmijärvi kohde 1.

37 kilometrin matka haukkasi akusta LeafSpyn mukaan reilut 21 %. En valitettavasti muistanut tässä ottaa auton omasta mittarista kuvaa. Tämä olisi tärkeä tieto, sillä LeafSpy:n ilmoittamat prosentit eivät ole yhteneviä auton ilmoittaman kanssa. Kohtuullinen nopeus ja lievä myötätuuli auttoivat kuitenkin selvästi. Lonkalta arvioisin, että auton mittarin mukaan prosentteja kului noin 23 %. Ihan hyvät talvilukemat viileällä akulla, sanoisin. Akku lämpeni ajossa jälleen noin 2,5 astetta.

Lähdin lähes samantien liikkeelle seuraavaan paikkaan, joka oli 9 kilometrin päässä. Akkua kului kuutisen prosenttia ja akun lämpötila ei vähän kuluttavassa taajama-ajossa noussut yhtään. Tämän ajon lopuksi muistin taas ottaa auton mittarista kuvan.

Nurmijärvi kohde 2.

Nurmijärvi kohde 2: Verrattuna edelliseen kuvaan mittaristosta kauppakeskus Kaaressa, yhteensä 46 kilometrin ajo kulutti akkua 30 %, vaikka akku oli melko viileä.

Tässä paikassa tuli oltua hieman yli puoli tuntia, minkä ajan auto seisoi pihalla. Pakkasta oli edelleen -4 astetta. Akun lämpötila laski vajaan asteen verran. Lisättäköön vielä, että ohjelmassa oli tavaroiden pakkaamista autoon, mikä varmisti, että auto oli sisältä kauttaaltaan kylmennyt, kun lähdin uudestaan liikkeelle. Autoon pakatut tavarat olivat peräisin kylmästä ulkovarastosta, joten ne varmasti lisäsivät lämmityksen kulutusta, varsinkin kun takapenkit olivat kaadettuina ja lämpö pääsi paremmin karkaamaan.

Nurmijärvi kohde 2 juuri ennen pois lähtöä.

Sitten lähdin takaisin etelään päin, Konalan Hesburgerille syömään. Koska akussa riitti kapasiteettia, päätin nauttia reippaista moottoritien nopeuksista ja ajaa hyvinkin epätaloudellisesti. Vastatuulikin vaikutti jonkin verran ja suurempi nopeus kasvattaa myös lämmityksen tarvitsemaa tehoa.

Hesburger Konala: Auton lukemat Konalan Hesburgerille saavuttua. 32 km matkalla pudotusta akussa 36 %. Tässä pudotuksessa on mukana kylmentyneen auton ja kylmien tavaroiden lämmittäminen.

Hesburger Konala: LeafSpy:n lukemat Konalan Hesburgerilla ennen pikalatausta.

Hyvin reipas kaasujalka ja vastatuuli aiheuttivat sen, että 32 kilometrin matkalla Nurmijärveltä Konalan Hesburgerille akkua kului auton mittarin mukaan 36 % eli yli prosentti per kilometri. Tästä jo viimeistään ymmärtää, että Leaf ei ole moottoriteiden kuningas, päinvastoin. Mainittakoon vielä, että LeafSpy:n mukaan varaustaso laski vain 28 %. En ole vielä hahmottanut, miksi ja millä logiikalla tämä eroaa auton varausmittarista.

Samalla tuli todettua myös se, minkä olen ilman LeafSpy:tä huomannut aiemminkin, eli reipas nopeus lämmittää akun vikkelästi. Tässä tapauksessa akun lämpötila nousi jopa 4 astetta. Aiemminhan toiseen suuntaan rauhallisesti ajaessani akku lämpeni 37 kilometrin matkalla vain 2,5 astetta.

Akku oli siis lämmennyt päivän mittaan mukavasti ja osasin odottaa, että pikalataus tulee olemaan helppo homma, ja niinhän se olikin.


Melko tyhjä ja noin kymmenasteinen akku otti virtaa totuttuun tapaan tämän laturin maksimit eli 118 ampeeria. Latausteho 42 kW. Sitten vain sisälle ostamaan pikaista energiaa miehellekin.


Takaisin autolle tullessa akku oli 37 minuutissa latautunut mukavan täyteen ja latausteho oli enää reilu 8 kW. En lopulta viitsinyt mennä laturille päivystämään ja odottamaan sitä hetkeä, milloin latausvirta alkaa tippumaan maksimista. Näin lämpimällä akulla mitä todennäköisimmin se tapahtuisi noin 80 %:ssa, jolloin lataus kannattaisi minuuttihintaisella laturilla keskeyttää.

Hesburger Konala: Pikalatauksen lopussa.

Tässä vielä LeafSpy:n näkymä samasta hetkestä kun otin ylempänä olevan kuvan pikalaturista. Auto ei ole päällä, joten matkamittari näyttää 0 kilometriä. Akku lämpesi pikalatauksessa noin 12 astetta, ollen lopussa yli 20-asteinen.

Ajoin vielä kotipihaan 10 kilometrin matkan ja otin kuvat lopputilanteesta. Akkua kului LeafSpyn mukaan 6,4 %.

Koti, loppu.

Koti, loppu. Alkutilanteeseen verrattuna reissussa saatiin kaksi lämpöpalkkia lisää.

Pääosin ruuhkaista Kehä I:stä rauhallisesti ajaen akun lämpötila laski puolisen astetta.

Yhteenvetona, päivän ajoja tuli 102 kilometriä ja se sisälsi kaksi pikalatausta sekä yhden normaalilatauksen 32 ampeerin latauspisteestä, jolloin auto saa ladattua sisäisen laturin 6,6 kW maksimiteholla. Kirjoittelen ehkä jossain välissä oppaan sähköautolla ajamiseen talvella, mutta toivottavasti tämä havainnollisti jollekin insinöörimieliselle hieman Leafin talviominaisuuksia. Esilämmitystä käytän lähes aina ennen lähtöä, oli auto latauksessa tai ei.

Mainittakoon vielä lopuksi, että tiedostan kyllä sen, ettei ilmaista latausta ole, on vain maksutonta latausta. Nissanin pikalaturi on toisaalta ihan luvan kanssa kaikkien Nissanin sähköautojen käytettävissä ja sen voi katsoa kuuluvan auton hintaan, aivan kuin Teslalle Superchargerit. Kauppakeskus Kaaressa ja myös Konalan Hesburgerissa taas tein ostoksia, kuten kuuluukin, joten olin heille maksava asiakas, jonka he saivat latausmahdollisuuden tarjoamisen ansiosta.

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus todellakin. Meillä on autoon uusi akku hakusessa, vanha kun ei enää toimi kuten pitäisi. Itse en ole kovin perehtynyt mutta tuttavani joka tietää autoista enemmän kertoi, että sen teho on paljon pienempi kuin tulisi olla vielä tässä vaiheessa. Voisinkin tämän jakaa hänelle. Kiitokset.
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys