Itä ja länsi -road trip (1/3)

Tein kahden ystäväni kanssa road tripin Nissan Leaf 40 kWh -täyssähköautolla. Ajankohta oli tiistaista 24.7. lauantaihin 28.7. eli neljä yötä ja viisi päivää. Kilometrejä kertyi yhteensä 2 200. Päätin jakaa reissukirjoituksen kolmeen osaan, sillä tarinaa riittää.

Tämä kirjoitus kertoo ensimmäisen päivän ajoista, jolloin matkustimme pk-seudulta Lappeenrannan kautta Lieksan Timitraniemeen. Kilometrejä tuli lopulta noin 560.

Tiistai 24.7.

Ensimmäisen päivän toteutunut ajoreitti.

Lähdin liikkeelle Espoosta klo 8:34 täydellä akulla ja otin ystäväni kyytiin matkan varrelta Helsingistä, mistä jatkoimme 6-tietä kohti. Nopeus oli reilut 100 km/h aina kun mahdollista. Pysähdyimme ensimmäisen kerran Kouvolassa ABC Korialla, jolloin matkamittariin oli kertynyt 141 kilometriä. Akun lämpötila oli tässä vaiheessa vasta asteikon puolessavälissä, joten pikalataus sujui täydellä teholla.

Ensimmäinen pysähdys ABC Korialla Kouvolassa.

Akun lämpötila oli vielä latauksen alussa asteikon puolivälissä.

Latausteho oli paras mahdollinen.

ABC Korialla oli aamukahvin aika, josta selvisimme yllättävänkin nopeasti. Autoa emme joutuneet odottamaan.


Keskimääräinen latausteho oli 40,7 kW.

Akun lämpötila oli noussut parilla pykälällä. Myös ulkolämpötila alkoi olla hellelukemissa.

ABC Korialta jatkoimme kohti Lappeenrantaa, jossa emme olleet aiemmin tai ainakaan pitkään aikaan käyneet. Pysähdys tarjosi mukavasti nähtävyyksiä, muun muassa loistavaksi osoittautuneet hiekkaveistokset. Kaupunki teki hieman yllättäenkin vaikutuksen ja erityisesti asuintalojen arkkitehtuuri oli miellyttävän raikasta sekä hyvin hoidetun näköistä.

Saavuimme Lappeenrannan kauppakeskus Weeraan noin klo 12:15 ja laitoimme auton lataukseen tavallisesta Type 2 -laturista. Auto sai latautua siinä noin 1,5 tuntia. Valitettavasti unohdin ottaa kuvan saapumishetkestä, mutta onneksi sentään lähtöhetken ymmärsin ikuistaa. ABC Korialta Lappeenrantaan tuli matkaa noin 94 km.

Lähtöhetkellä Lappeenrannan kauppakeskus Weerassa.

Jatkoimme 6-tietä eteenpäin ja tarkoituksena oli tehdä nopea pysähdys ABC Imatralla, joka antaisi pelivaraa seuraavan pysähdyksen suhteen. Mutta vaikka matkalla pikalaturi olikin vielä vapaa, niin paikalle kurvatessamme oli laturille juuri saapunut e-Golf, joka aloitteli lataustaan. No, onneksi Lappeenrannan pysähdyksen ansiosta virtaa oli riittävästi Parikkalan ABC Särkisalmelle asti, joten jatkoimme matkaa.

ABC Särkisalmi, Parikkala. Akun lämpötila oli pysynyt samana kuin ABC Korialta lähdettäessä.

Lappeenrannasta ABC Särkisalmelle oli matkaa noin 104 km. Kulutuskin hieman laski.

ABC Särkisalmella yllätys oli suuri, kun tämäkin pikalaturi oli käytössä, vieläpä omani kanssa täysin identtisen Leaf 2.Zeron johdosta. Lataus oli juuri aloitettu ja kyseisessä autossa oli laturin mukaan melko vähän varausta, joten tiesin tästä tulevan odotettua pidempi pysähdys. Ei auttanut muu kuin laittaa oma auto lataamaan vapaaseen Type 2 -latauspisteeseen ja lähteä ajan ratoksi kävelylle.

ABC Särkisalmen kaikki 3 latausmahdollisuutta asianmukaisesti käytössä.

Kävellessämme tarkistelin latauspisteen tilannetta Fortumin sovelluksesta. Lopulta näin pikalaturin vapautuneen ja kävelin rivakasti takaisin autolle vaihtamaan latauksen astetta tehokkaampaan.

Toiveeni numero yksi onkin ehdottomasti se, että saataisiin enemmän pikalatureita nykyisille asemille. Toive numero kaksi on taas se, että latausoperaattorin sovellus voisi ilmoittaa pikalaturin vapautumisesta, jotta sen tilannetta ei tarvitsisi kokoajan manuaalisesti päivitellä. Tätä kun vielä jalostaisi eteenpäin, niin toteutettavaksi voisi tulla myös jonotusjärjestelmä, joka samalla ilmoittaisi sillä hetkellä lataavalle, jos joku jonottaa vuoroaan.

Haluan vielä toistaa sen, että paras vaihtoehto on totta kai pikalatureiden määrän lisääminen, mutta se toisaalta edellyttää myös pikaladattavien autojen määrän lisääntymistä.

Päästyäni lopulta pikalataamaan oli pettymys melkoinen, kun latausteho oli akun lämpenemisen johdosta rajoittunut vaivaiseen 24 kilowattiin. Tähän tulokseen ei löydy mitään tekosyitä, sillä ajotahti ABC Särkisalmelle oli melko rauhallinen ja auto oli saanut seistä yli 40 minuuttia varjossa ennen pikalatauksen aloittamista. Akun lämpötila oli siis varmasti ehtinyt tasaantumaan, eikä normaalilataus 6 kilowatin teholla lämpötilaa nosta.

Latausteho ABC Särkisalmen pikalaturilla.

Olin todennut hyväksi nyrkkisäännöksi (muulloin kuin talvella ajamiseen) jakaa etäisyys kohteeseen kahdella. Sen verran akussa tulee olla prosentteja, jotta pääsee varmasti perille ja reserviäkin jää. Joensuun Motonetiin oli matkaa 132 kilometriä, joten tarvitsisimme vähintään 66 % varaustason. Otin tähän vielä vähän ylimääräistä ja jatkoimme matkaa 71 % varaustasolla.

Eli 49 % lisäys varaustasoon pikalaturilla kesti 42 minuuttia. Ei hyvä, vaikka kyseessä olikin päivän toinen pikalataus.

ABC Särkisalmen pikalatauksen myötä akun lämpötila oli noussut parilla pykälällä.

Jatkoimme Joensuun Motonetiä kohti, jonka pikalaturi oli onneksi vapaana ja sijaitsi erinomaisella paikalla palveluiden puolesta. Oli aika käydä syömässä ja tehdä ostokset mökkiyötä varten.

Joensuun Motonet. Kulutus laski taas hieman. Akun lämpötila pysyi samana, kuin ABC Särkisalmelta lähdettäessä.

Kuva Motonetin pikalaturista. Akun lämpötilasta johtuen latausteho oli enää vajaat 17 kilowattia.

Matkaa mökille oli enää 93 kilometriä ja perillä oli latausmahdollisuus, joten kovin paljoa lisää emme akkuun varausta tarvineet. Annoin auton kuitenkin latautua syömisen ja kaupassa käynnin ajan, joiden välissä kävin käynnistämässä latauksen uudelleen, sillä lataus pysyi laturista johtuen päällä vain korkeintaan tunnin kerrallaan. Jätän muuten aina yhteystietoni esille autoon, jotta mahdollinen latauksen tarvitsija voi olla minuun yhteydessä. Muita lataajia ei tällä kertaa ollut, joten miksipä en itse lataisi koko pysähdyksemme ajan.

Toinen perättäinen pikalataus oli enää 14,5 kilowatin teholla.

Latausteho alkoi toisella "pika"latauksella olla jo melkoisen surkea. Onneksi akussa oli tässä vaiheessa jo yllin kyllin virtaa mökille pääsyä varten. Tätä pysähdystä ei siis auto pitkittänyt, mutta hermot olisivat kieltämättä kovilla, jos mitään muuta syytä pysähtyä latauksen lisäksi ei olisi ollut.

Joensuun Motonetistä lähtiessä akun lämpötila oli ensimmäistä kertaa noussut punaiselle.

Kun saimme ostoksetkin tehtyä ja jatkoimme matkaa, huomasin akun lämpötilan nousseen punaiselle. Tätä en ollut koskaan aiemmin kokenut. Huomasin myös, että moottorin teho sekä ajamisen että regeneroinnin suhteen oli rajoitettu. Tämän näkee [P] -symbolin ympärillä olevista sinisistä (regen) ja harmaista (ajoteho) palkeista, joista oli hävinnyt reilu kolmasosa pois.

Ja tämä myös tuntui. Oli aika mielenkiintoinen tunne polkaista kaasupoljinta, kun kaikki liikkumisen sähäkkyys oli poissa. No, suurin osa tehoista oli kuitenkin tallella eikä tehorajoitusta maantieajossa vakionopeudensäädin päällä juuri huomannut. Auto jaksoi hyvin nousta kaikki jyrkätkin ylämäet nopeuden hidastumatta, vaikka vauhtia olikin reilun satasen verran. Loppumatka oli sanalla sanoen nautiskelevaa ajoa, mikä näkyi kulutuksessa.

Perillä Timitraniemessä ja päivän lopulliset lukemat. Nautiskeleva ajotyyli näkyi kulutuksen kasvamisena.

Päästyämme perille Lieksan Timitraniemeen huomasin tehorajoituksen poistuneen kokonaan. Akun jäähtymistä oli siis tapahtunut, reippaasta ajotyylistä ja -nopeudesta huolimatta.

Laitoin auton luvan kanssa lataukseen samoista ulkopistorasioista, mihin asuntoautotkin olivat kytkeytyneet. Pistorasiat olivat hyväkuntoisen tuntuisia, mutta varmuuden vuoksi kävin vielä illan mittaa pari kertaa kokeilemassa pistotulppaa, joka ei ollut lämmennyt tippaakaan. Hyvä näin.

Auto ja mökki. Tarkkasilmäisille mainittakoon, että kuvasta poiketen, auton lataus tapahtui lopulta caravan-alueen pistorasiasta.

Mainittakoon vielä, että sain erikseen luvan ladata autoa sekä mökistä että caravan-alueen pistorasioista. Palvelu oli moitteettoman hyvää, minkä vuoksi voin lämpimästi suositella Lieksan Timitraniemeä sähköautolla liikkuville. Sain luvan lisätä paikan myös PlugShareen, jolloin siitä tuli Lieksan ensimmäinen latauspiste.

Yhteenvetona todettakoon, että Parikkalan ABC Särkisalmen pidempi pysähdys oli ainoa, jossa jouduimme odottelemaan autoa. Sekin olisi ollut puolisen tuntia lyhyempi, jos pikalaturi olisi ollut vapaana. Yhtä lailla, perille päästiin ja seuraavana päivänä vuorossa olisivat sekä Kolin että Hossan kansallispuistot, kuten myös toiset ~560 km ajoa.

To be continued.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nissan Leaf 40 kWh ja kolmen vuoden & 60 000 km kokemukset

Joulureissu Volkswagen ID.4:llä

Sähköautofaktat, osa 1 - eettisyys, hiilijalanjälki, kestävyys, riittävyys