Tekstit

Uusi Leaf: 10 000 km kokemukset

Uuden Leafin matkamittariin kertyi lopultakin 10 000 km lukemat ja on aika tehdä välikatsaus autoon. Tähän mennessä on koettu niin helmikuun -20 asteen pakkaset kuin kuluvan kesän 30 asteen helteetkin. Aluksi on todettava, että auto on toiminut ajamisen suhteen moitteetta. Lisäksi lataukset ovat toimineet erinomaisen hyvin kaikista tavallisista kotitalouspistorasioista ja voimavirtapistokkeista. Pikalataukset ovat toimineet muuten hyvin, mutta Virta -latausoperaattorin järjestelmässä ollut häiriö aiheutti latauksen epäonnistumisen sekä Konalassa että Toijalassa. Nyttemmin laturit ovat taas korjattu ja linjoilla. Vieläkään ei siis kannata laskea latausta yhden pikalaturin varaan, vaan jättää akkuun sen verran virtaa, että pääset tarvittaessa vielä seuraavalle. Tämäkin riski tullee poistumaan, kun Suomeen saadaan Norjan meininki, jossa joka paikkaan rakennetaan kerralla vähintään kaksi pikalaturia. Sitten muutama sana Rapidgate -nimen saaneesta pikalatauksen hidastumisesta akun lämpe...

Kuuma paluumatka Porista

Kuva
disclaimer: Koko reissun olisi voinut hoitaa myös tasan yhdellä latauksella eli Tampereen keskustan Rongankadun pikalaturilla, jossa akku olisi tullut kyläilyn aikana lähes täyteen. Sen turvin olisin voinut ajaa ilman yhtäkään välipysähdystä Tampereelta kotiini Espooseen. Kyseinen lataus olisi lisäksi ollut pysäköinteineen täysin maksuton. Olin työreissulla Porin SuomiAreenassa ja kuten uutisista voi lukea, helle oli mieletön. Varsinkin formaalille pukeutumiselle. Reissusta kuitenkin selvittiin ja päätin palata takaisin muutamaa kaveria samalla moikaten. Akkua oli Porista lähdettäessä 90 % ja ulkolämpötila paahtava 29 astetta. Ajoin poikkeuksellisesti Huittisten kautta, sillä päivän suunnitelmat selvisivät vasta kakkostietä ajaessani. Nopeus oli valtaosin 105 km/h mittarissa eli 100 km/h todellista. Pysähdyin matkalla Sastamalan K-Citymarketiin ostamaan kaverin perheelle tuliaisia. Samalla pääsin kirjaamaan käynnin Plugshareen; kyseisellä paikalla merkintöjä ei vielä kauheasti ...

Ylioppilasjuhlat Lempäälässä

Kuva
Pitkän tauon jälkeen on aika jälleen kirjoittaa elämästä uuden Leafin kanssa. Juttua on ollut vaikea keksiä, sillä  Sähköautoilevaa motoristia lainatakseni , kaikki vaan toimii ja Leafilla on ollut todella mukava ajaa. Kilometrejä on minulla tullut reilussa kolmessa kuukaudessa 5 500. Kesäkuun ensimmäisenä lauantaina lähdimme puolisoni kanssa Lempäälään ylioppilasjuhliin. Matkaa oli edessä noin 165 km suuntaansa eli mitään haastetta tämä ei Leafille asettanut. Päätin kuitenkin lisätä vaikeuskerrointa tavallista reippaamman matkanopeuden avulla. Tiedossa oli myös lievää vastatuulta, mikä aiheutti oman lisänsä. Lähtötilanne. Akun lämpötila hieman alle puolivälissä. Lähdimme ajamaan Kehä 1:n kautta Tampereen moottoritielle, jota ajettiin pääosin 110 km/h auton mittarin mukaan. Tällä nopeudella rekkojen ohitus on sujuvaa eivätkä bussitkaan liimaudu puskuriin. Hieman yli puolessavälissä akkuun oli tullut kuluttavan ajon myötä lämpöä yksi pykälä lisää. Ei paha, sillä tiesin ai...

Pikainen kulutustesti Ioniqilla ja uudella Leafilla

Kuva
Päätimme ystäväni Esan kanssa käydä ajamassa pienet koeajot sunnuntain ratoksi. Esalla on vuoden alussa saatu Hyundai Ioniq Electric ja minulla Nissan Leaf 2.ZERO -lanseerausmalli. Keli oli mitä mainioin, 7-8 astetta lämmintä ja noin 1 m/s etelätuulta. Tiet olivat pääosin kuivat ja molemmilla autoissa kitkarenkaat alla. Akut olivat molemmilla ajolämpimiä. Menomatka. Toisin kuin kuvassa, matka päättyi Mäntsälän Juustoportille. Jos sen laittaa kohteeksi, Google Maps ohjaa väärin. Kahvit Konalan Hesburgerilla juotuamme nollasimme autojen trippi- ja kulutusmittarit pihassa ja lähdimme matkaan. Kehä 1 ajettiin muun liikenteen mukana ja Lahdenväylää perättäin, pääosin 100-101 km/h GPS-tarkistettua nopeutta. Vaihdoimme edellä ajavaa autoa mahdollisimman tarkkaan moottoritien puolivälissä. Perillä Mäntsälän Juustoportilla katsoimme kulutuslukemat. Tottakai Ioniq energiatehokkuuden kuninkaana voitti, mutta olin positiivisesti yllättynyt myös Leafin kulutuksesta. Ioniqin kulutus....