Tekstit

Pikainen kulutustesti Ioniqilla ja uudella Leafilla

Kuva
Päätimme ystäväni Esan kanssa käydä ajamassa pienet koeajot sunnuntain ratoksi. Esalla on vuoden alussa saatu Hyundai Ioniq Electric ja minulla Nissan Leaf 2.ZERO -lanseerausmalli. Keli oli mitä mainioin, 7-8 astetta lämmintä ja noin 1 m/s etelätuulta. Tiet olivat pääosin kuivat ja molemmilla autoissa kitkarenkaat alla. Akut olivat molemmilla ajolämpimiä. Menomatka. Toisin kuin kuvassa, matka päättyi Mäntsälän Juustoportille. Jos sen laittaa kohteeksi, Google Maps ohjaa väärin. Kahvit Konalan Hesburgerilla juotuamme nollasimme autojen trippi- ja kulutusmittarit pihassa ja lähdimme matkaan. Kehä 1 ajettiin muun liikenteen mukana ja Lahdenväylää perättäin, pääosin 100-101 km/h GPS-tarkistettua nopeutta. Vaihdoimme edellä ajavaa autoa mahdollisimman tarkkaan moottoritien puolivälissä. Perillä Mäntsälän Juustoportilla katsoimme kulutuslukemat. Tottakai Ioniq energiatehokkuuden kuninkaana voitti, mutta olin positiivisesti yllättynyt myös Leafin kulutuksesta. Ioniqin kulutus....

Lomareissu uudella Leafilla pk-seudulta Vuokattiin

Kuva
Lupasin aikanaan kirjoittaa kauan odotetusta 600 km pääsiäisreissusta Vuokattiin. Nyt reissu on suurimmalta osin tehty ja kokemukset saatu. Lähdetään liikkeelle alkuperäisestä ajosuunnitelmasta. Ajosuunnitelma, johon tuli lopulta pieniä muutoksia. Suunnitelman mukaan ensimmäinen pysähdys olisi ABC Kuortissa, mutta en päässyt lähtemään täydellä akulla, joten päätimme pitää hyvin lyhyen pysähdyksen Mäntsälän Juustoportilla. Kiersimme lopulta myös Kajaanin kautta, mutta tämä ei johtunut autosta millään tavoin. Edeltävänä päivänä ja iltana minulla oli varsinainen automies-tuttava kylässä, joten akussa oli koko päivän ajojen ja pikalatailujen jäljiltä lämpöä vielä aamullakin. Leafin akku ei tässä tapauksessa jäähtynyt pakkasen puolelle yön aikana, kuten normaalisti, joten sen osalta tämä testi ei valitettavasti ole tieteellisesti kovin arvokas. Tässä kuva lähtötilanteesta: Akussa oli edellispäivän ajojen jäljiltä vielä lämpöä. Lähdimme liikkeelle hieman turhankin haipakkaa, ...

Ensituntumat uudesta Leafista vanhaan verrattuna

Maanantai 26.2.2018 jäi mieleen ikimuistoisena päivänä. Silloin astelin töiden jälkeen Herttoniemen autotalo Aritaan ja otin vastaan uuden Nissan Leafin. Varustetasona lanseerausmalli 2.ZERO ja värinä metallinmusta. Tunnelma oli juhlaisa ja kaikki sujui sekä Aritan että Nissanin puolelta mallikkaasti. Sain myöhemmin kuulla, että auto oli ensimmäinen Suomessa asiakkaalle luovutettu uusi Leaf. Hieno juttu! Minulla on vielä hetken aikaa myös edellinen, 2016 vuosimallin Leaf pihassa, joten vertailua uuden ja vanhan välillä on helppo tehdä. Kokonaisuutta ajatellen Leaf on parantunut lähes joka osa-alueella. Muutamia parannuksia tähänastisen kokemuksen perusteella: + Sisätilat ovat suuremmat ja niissä on huomattavasti enemmän laadukkuuden tuntua + Myös takaluukun tavaratila on kasvanut merkittävästi + Ratti on urheilullisempi ja tuntumaltaan mainio + Täytenä vastakohtana Teslan Model 3:lle, nappeja on yllin kyllin sekä ratissa että sen molemmilla puolilla kojelaudassa. Napit ovat myös...

Uuden Leafin nopea kulutustesti

Kuva
Ensimmäisenä disclaimer: Autolla on ajettu todella vähän, eikä sitä ole minun toimestani ladattu vielä kertaakaan 100 % asti. Kaikkien ladattavien laitteiden kohdalla suositellaan, että akku tulisi ladata täyteen ainakin 3 kertaa ennen kuin se antaa täyden kapasiteettinsa. Mitään tieteellistä arvoa tällä kirjoituksella ei siis ole, mutta aion kyllä tehdä lisää testejä, kun vain ehdin. Ajelin tänään perjantaina pikaisen testin uudella Leafilla. Tarkoituksena oli testata kulutuslukemia tavallisessa maantieajossa pakkasella. Reitin ensimmäinen osuus oli Tapiolasta länsiväylää pitkin Kehä 3:lle, jota pitkin 3-tielle, josta Kehä I:n kautta Konalan Hesburgerille. Aluksi on todettava, että auto oli seissyt pihalla edellisillasta lähtien ja esilämmitin sitä vain 15 minuuttia. Vaikka ulkolämpötila oli ensimmäisellä reitillä aika tasaisesti -8 astetta, oli edeltävänä yönä ollut havaintohistorian mukaan -18 astetta pakkasta, joten akku oli taatusti kauttaaltaan pakkasen puolella. Ta...

Pakkaskelien tärpit sähköautoilijalle

Päätin omien kokemusteni perusteella kirjoittaa muutamia vinkkejä sähköauton talviajoon. Kirjoitusta on tarkoitus päivittää, jos siihen tulee parannusehdotuksia. Kaikki ideat otan siis mieluusti vastaan. Aluksi on syytä todeta, että sähköauto on varmempi käynnistymään kuin mikään polttomoottori. Voit myös käyttää kaikkea moottorin tehoa heti liikkeellelähdön jälkeen; sillä ei ole väliä, onko moottorin lämpötila -50 vai +50 astetta. Suurin hidaste on kylmä akkukemia, mutta tämä ei autossa näy muuten kuin hitaampina kiihdytyksinä ja regeneratiivisen jarrutuksen puutteena. Kylmän akun käyttöä ei ole mitään syytä rajoittaa, sillä auton akunhallintajärjestelmä pitää kyllä huolen, että akkua puretaan ja ladataan oikein. Sitten asiaan. Tärkeimpänä haluan korostaa kokemusta. Mikään ohje tai laskelma ei korvaa sitä, että tunnet autosi. 1. Ajaminen Käytä esilämmitystä, varsinkin jos auto on johdon päässä. Näin otat osan lämmitysenergiasta sähköverkosta ja lähdet täydemmällä akulla l...

Talviajon dataa LeafSpyn avulla

Kuva
Kävin tänään ensimmäistä kertaa ajelemassa siten, että OBD-lukija oli koko ajan kiinni autossa ja siten LeafSpy:n lukemat päivittyivät jatkuvasti. Ulkolämpötila oli vakaat -4 astetta koko päivän. Tässä hieman tilastoja päivän ajoista. Kyseessä siis 2016 Leaf 30 kWh akulla. Pysähdyksiä on useita, jotka listaan tässä ja mainitsen kuvateksteissä. Koti, alku: 0 km Autokeskus Konala: 10 km Kauppakeskus Kaari: 14 km Nurmijärvi kohde 1: 51 km Nurmijärvi kohde 2: 60 km Hesburger Konala: 92 km Koti, loppu: 102 km Koti, alku . Lähtötilanne auton mittarista.  Positiivisena yllätyksenä kaikki ylävasemmalla olevat neljä regen-pallukkaa olivat heti käytettävissä. Hieman kylmemmällä tai täydemmällä akulla näin ei olisi. Koti, alku : 2016 Leafin akussa on kolme lämpötila-anturia, joiden arvot tässä ovat -1,3, -2,3 ja -2,4 celsiusastetta. Liikkeelle lähdettiin kymmenisen minuuttia esilämmitetyllä autolla, joten akkukin oli lähes yhtä kylmä kuin ympäristö. Ensimmäinen kohde ...